PIIRPAUKE IX - 01.06.82
01.-02.06.82 - aamuyöstä:
Hiljaisuus.
On joskus riittävän hiljaista
kelata menneen elämänsä tekemättömiä töitä,
sanomattomia sanoja, turhaan tehtyjä tekoja,
tekoja jotka olisivat saaneet jäädä tekemättä,
lausuttuja ajatuksia, valheita, totuutta,
mitäänsanomattomuuksia.
Jospa voisin vaeltaa suoraa tietä pitkin
- edes yöllä - sivulle vilkuilematta,
katse kiinni sateisessa ikkunaruudussa,
valokeilaa tuijottaen.
Pitäisikö elää yksin,
jotta vapaasti voisi vastaanottaa ihmisten hyväksymisen?
Pitäisikö elää yksin,
jotta estottomasti voisi osoittaa hyväksymistään kaikille muille?
Pitäisikö elää, että yksin kokisi kaksinolon?
02.06.82 - Mannheim:
Hetkeäkään en kadu menneen elämäni hetkiä.
Olen pian neljäkymmentä.
Vuodet ovat vierineet turhuuden kesäöissä
ja totuuden pimeissä talvipakkasissa
- miten milloinkin vaihdellen satunnaisesti tai tarkoituksellisesti.
Kaikki on ollut hyväksi.
Kohdalleen on kaikki osunut.
Tiedän sen muistelemalla niin sanottuja kokemuksia,
joiden tiedän sattuneen paikalle silloin,
kun luulen itsekin olleeni läsnä,
kun tapahtuma ja minä olemme sattuneet vastakkain
kaupungin kadulla,
erämaan valoisassa kesäyössä,
talvihämärän yksinäisessä työhuoneessa,
koulunpenkillä, opettajainhuoneessa,
orkesterilavalla, studiossa,
kustantajan tai tuottajan luona,
joen rannalla, vettä tihkuvien pajupuskien viidakossa,
itkevien ja nauravien lasten parissa,
läheisyyden ja rakkauden hetkinä,
hetkinä jolloin fraasit leikkaavat ilmaa
kuin valojuovaluodit, joita et ehdi väistää,
vaan joihin on vastattava puolta nopeammin,
puolta älykkäämmin, puolta peitellymmin,
jotta voisit säilyttää kosketuksen itseesi,
muistaa kuka olet, ketä etsit
ja mitä pakenet.
Pian olen neljäkymmentä
ja elän vieläkin uudelleen nuoruuteni muistikuvia
koettaen ottaa uusiksi se,
mitä tuli joskus tehtyä,
koettaen samoissa tilanteissa toimia toisin
kuin silloin, jolloin huomasin tehneeni virheitä
- käyttäytyen väärin -
ja toistaen hyviksi havaitsemiani tekoja.
Pian olen neljäkymmentä,
enkä vieläkään ole oppinut vanhenemaan kunnolla.
Toimin kuin lapsi, leikin kuin lapsi,
ajattelen lapsellisia ajatuksia.
Päähänpinttymäni istuvat yhtä lujasti minussa,
kuin iän mukanaan tuomat läiskät ja täplät yläruumiissani
tai vatsani ja reisieni liiat kilot
tai huonontunut näkö
tai kyvyttömyys leikkiä leikkejä,
joita muut leikkivät.
Pian olen neljäkymmentä.
Ja yhtä kovasti vaivaa pettymys,
kun jotain kauan odotettua
ei tapahdukaan tässä ja nyt,
vaan tapahtuu jossain muualla
joillekin muille - mutta ei minulle.
Monia toiveita mahtuu näihin poiskuluneisiin vuosiin -
tajuamatta että vuodet eivät kulu pois,
vaan vuodet kasvavat ympärille.
Riippuu niin monesta tekijästä, sameneeko ajatuksen helmi - vai kirkastuuko...
Pian neljäkymmentä päivää
olen taas ollut matkalla
maasta toiseen, ajatuksesta toiseen
puhuen välillä itselle, välillä toiselle
antaen sanan kulkea.
Enkä kadu,
mitä olen sanonut tai tehnyt.
Mietin vain,
kuinka raskasta on oppia valitsemaan vaikea(mpi) tie,
kuinka raskasta on kääriytyä
ylipääsemättömän kysymyksen sadeviittaan,
kuinka raskasta on valita ymmärtämisen tie,
kun muuta mahdollisuutta ei enää ole jäljellä.
Jäljellä ei ole muuta kuin surumielisyys,
ymmärtämiseen liittyvä surumielisyys,
joka täyttää mielen,
projisoituu kaikkeen ympärilläsi tapahtuvaan
heijastumatta enää takaisin.
Surullinen on poissaoleva katse.
Surullinen on kosketus,
joka ei osu kohdalleen.
Surullisia ovat sanat,
jotka eivät puhkea kukkaan siellä,
missä niitä ei näy,
missä ei ole ketään sanojaa
kuulijan ollessa paikalla
tai missä ei korva kuule,
kun sana haluaisi kuiskia
ennen lausumattomia ajatuksia
(niitä) kokemattomalle korvalle.
Surullinen on hiljaisuus siellä,
missä ei ole ketään.
On kuin mitään ei olisi
ja kuitenkin on;
kyyhöttämässä yksinäisen selän märällä kivellä
katsoen olematonta taivaanrantaa,
joka ei suostu katsomaan vastaan
- on vain kuin mitään näkemättä -
poissaolevalla katseellaan.
Kun viimeiset linnut ovat lentäneet pois,
on vain yksi, joka muistaa: sade,
joka laupiaana laskeutuu ylle,
luovuttaa lämpöisen vesiviittansa
hartioiden kannettavaksi
valua lopulta alas,
kun mitta on täysi.
Totuus on kovinta silloin,
kun se on ilmaantunut eteen kestettäväksi.
Totuus kestetään silloin,
kun "miksi" -sanan jäljessä oleva kysymysmerkki
haihtuu pois
ja kysymys muuttuu vastaukseksi.
Se selittää kaiken.
03.06.82 - Frankfurt
Mitä kauempana pysyt minusta,
sitä enemmän saan sinusta irti.
Kun olet poistunut elämästäni kokonaan,
otan sinusta kaiken.
Sillä silloin tiedän maailmankuvasi rajat,
joita et ehkä halunnut näyttää
poistumalla.
Pysy siis sopivalla etäisyydellä,
riittävän lähellä - kuitenkaan pois menemättä -
sillä silloin voit puolestasi
saada minusta irti ihmeellisiä asioita
ja huomaat pian,
että minä olen tutkiskelemisen arvoinen olento.
04.06.82
Aamukuudelta tapasin itseni istumassa
hotelli Turmin parvekkeella
pakenemassa kuumuutta aamuisen kaupungin hälinään.
Täällä - taivaalle hamuavien tornitalojen lähtölaskennan keskellä -
mietin tähänastista kulunutta elämääni - aamukuudelta -
sitä, olenko tehnyt kaikkeni
hyväksyäkseni toisen ihmisen
ja onko toinen ihminen tehnyt kaikkensa
hyväksyäkseen minut.
Mietin sitä,
miksi ihmisten seura joskus saa minut mietteliääksi.
Ja miksi yksinäisyys saa minut puheliaaksi.
Miksi puhuisin, miksi kuuntelisin,
jos mikään, mitä puhutaan, ei ole totta
ja jos kaikki kuultu on väärinymmärtämistä,
vajanaisesti käsittämistä,
puolinaisesti ajateltua,
tahattomasti tehtyä,
epähuomiossa toteutettua.
Onko helpompi puhua rehellisesti silloin,
kun kukaan ei ole läsnä kuuntelemassa,
kun paperin vaitelias sivu vain on läsnä
imien itseensä kynänjälkeä,
tullen raskaaksi sanoista,
jotka vaiteliaina liimautuvat
Äiti-Historian paperisen munasolun pintaan.
Onko niin, että kaksin ollessa
on vähemmän vastustajia ympärillä?
On pienempi mahdollisuus joutua seurustelun kierteeseen,
josta ei ole ulospääsyä,
koska suuren pöydän ja monen mielipiteen ääressä
sinua pommitetaan
piilevien arvomaailmojen sotalaivueista.
Puhut itsestäsi,
ylistät itseäsi vaatimattomin ilmein
ja asiallista esitystapaa säestävin kädenliikkein.
Kerrot tekemisistäsi,
jotta saisit muut ihailemaan itseäsi
ja kiinnostuman itsestäsi -
päätyen seuraan, joka noudattaa tätä kaavaa
uskoessaan, että ihmisen teot
sittenkin olisivat jokin mittapuu,
jota voidaan käyttää arvostelemiseen ja ylistämiseen,
että ihmisen teot
paljastaisivat jotain hyvyydestä ja pahuudesta,
joita ei kuitenkaan (lopulta) ole.
Ihmiset puhuvat rakkaudesta
ikään kuin tietäisivät, mitä se on.
Kuitenkin he käsittelevät sitä
ikään kuin kauppatavaraa,
jota ei anneta,
ellei maksua saada käteisellä.
Se rakkaus, josta me yleensä puhumme,
voidaan tuhota kahdella lauseella.
Ensimmäinen lause
on valittava sopivasti tilanteen mukaan.
Toinen lause on ensimmäisen toisto,
kun vastapuoli ei ole kuullut tai ymmärtänyt
ensimmäisellä sanomisella.
Siinä kaikki.
On kuin rakennuksen perusta olisi lyöty hajalle
kahdella peräkkäisellä iskulla,
joista toinen päättää työn.
On kuin heräisi unesta todellisuuteen
tajutessaan toden valheeksi.
Me emme halua rakastaa.
Me haluamme omistaa.
Ja siksi rakkaus voidaan ottaa meiltä pois
ja lyödä pirstaleiksi lähimpään kiveen.
Meidän rakkautemme on esine,
jolla ei ole voimaa olla yksin.
Siksi se on vaatimassa itselleen vastarakkautta
voidakseen olla olemassa,
voidakseen mädättää maailman valhemaailmaksi.
Kuinka paljon meillä on jäljellä rakkautta,
joka olisi voima,
joka ei tarvitsisi vastapalvelusta,
joka voisi ymmärtää,
joka voisi samaistua,
joka ei kysyisi vastarakkautta.
Olisiko minulla varaa siihen?
Olisiko sinulla?
Olisiko hänellä?
Niin kauan kuin olemme yksin,
ovat voimat vähissä.
Siksi tuntuu hyvältä kuulla sanat,
jotka pyytävät kirjoittamaan, kertomaan lisää,
tai jotka lupaavat tehdä sen itse.
On kuin mummolan kissa
tulisi nelivuotiaan pojan viereen,
hankaisi villaista kylkeään paljaaseen nilkkaan
ja alkaisi kehrätä hyväksymisen pumpulilankaa.
On väärin sanoa,
etten tarvitse tai halua kuulla sanoja
tai lukea kirjettä.
Vain vastauksista voin tietää,
mikä vaikutus omilla tunteillani on toiseen,
mitä se saa irtoamaan hänestä,
mikä vaikutus on niillä pienillä yhteisillä hetkillä,
jotka jollain mitättömän pienellä liitoksella
saattavat kaksi ihmistä - omalla erityisellä tavallaan -
yhteen ikuisiksi ajoiksi.
Kaikki mitä tällöin tapahtuu,
tapahtuu ehdottomasti.
Kaikki syöpyy mieleen,
eikä mitään voida poistaa.
On eri asia,
kuinka paljon se vaikuttaa kunkin omaan elämään.
Toiselta se menee ohi,
toiselle se sattuu kohdalle
ja osuu.
Kun sanon, etten tarvitse vastausta,
yritän karata pois,
koska en enää olisi yksin vastuussa omista teoistani,
vaan myös joku toinen vastaisi omasta osastaan,
luotaisi minua, tutkiskelisi minua tietoisesti
kertomalla omasta elämästään
kokeillen, tarraudunko siihen kiinni,
herättääkö se kiinnostukseni
kerrottua, kuvattua elämää kohtaan
tai sitä kohtaan,
miksi joku kertoo minulle elämästään.
Yritän karata vastalahjaa,
etten saisi sitä lähetettynä vahingossa,
velvollisuudentunteen muodossa.
Haluan ansaita sen itse,
haluan olla varma siitä,
että toinen haluaa kertoa minulle
ilman että olisin asettanut hänet tilanteeseen,
jossa ei ole valinnanvaraa,
jolloin vastaus olisi väkipakolla synnytetty.
En tarvitse vastausta,
vaikka odotankin sitä.
Itse asiassa kaivan sitä jatkuvasti esille
silmiin osuneista katseista,
hiljaa lausutuista sanoista,
välinpitämättömyyden näennäisyydestä,
käden, suun tai hiussuortuvan hipaisusta
tai kevyestä vartalon painalluksesta,
tarkoitukselliselta tuntuvasta poissaolosta,
kahdenkeskisen keskustelun karttamisesta
tai ikään kuin vahingossa suoduista tilaisuuksista
kahdenkeskiseen lyhyeen tuokioon
tai lupauksista tavata,
kirjoittaa toteutumattomista lupauksista
ja toteutuneista,
jotka yllyttävät jatkamaan
kerran liikkeelle lähtenyttä ajatusten lumivyöryä -
kesäisen Saksan keskellä.
05.06.82 - matkalla Kölnistä Frankfurtin kautta Hettingeniin.
Miten yksinkertaista liike onkaan. Jos kiinnitän huomioni tuulilasiin, niin minä ja se pysymme paikallamme liikkuvaan maisemaan nähden. Maiseman kannalta puolestaan tuulilasi ja minä liikumme samalla vauhdilla.
Kun katson hotellihuoneen tapettikuviointia vinosti alhaalta päin, näkyy kuvioinnin symmetria yhdessä suunnassa selvästi, mutta toisessa suunnassa se muuttuu kaaokseksi. Rytmi on eräs muodon rajaaja ja luoja.
(Ks. Kitarasäestyksen alkeet ss.126-127:)
Kun osaisi soittaa hitaammin,
että sävelet saisivat tuoda esille
inhimillisyytensä ja lämpönsä,
eivätkä karkaisi käsistä pois liian nopeasti,
eivät polttaisi sormia,
mutta sytyttäisivät silti
mielen palamaan
(ja myöhemmin - mielen palaamaan sinne takaisin).
Olen näinä viimeisinä vuosina oppinut soittamaan
enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Alan tajuta vähitellen, etten minä soita,
vaan että Se soittaa minussa.
Joku soittaa, mutta minä olen läsnä.
Tänä iltana Hettingenissä
haluaisin antaa Hengen puhua kauttani.
Haluaisin soittaa taivaan linnuille,
pesässään torkkuvalle huuhkajalle,
neulasia nakuttavalle metsolle korven hämärässä,
pitkäkaulaiselle joutsenelle erämaalammen saarekkeessa,
hakkuuaukean keskellä kaartelevalle korpille,
kuhankeittäjälle ja ruisrääkälle kesäyön usvaisilla peltoaukeilla,
laulurastaalle tummanvihreän jokilehdon miedossa hämyssä,
riekolle joka kiroilee salon (perukoilla),
punertavien puolukkamättäiden lomassa,
aamuvarhaisella tyynen selän karikolla temmeltävälle lokkiparvelle,
uteliaalle kuukkelille (tai kapustarinnalle)
porokämpän savuisella kelopölkkypihamaalla,
jokivarren hiekkajyrkänteeseen kaivautuneelle törmäpääskylle,
lettosuon hetteiköissä käyskentelevälle hanhiparille,
tunturin (rakka)kuvetta myötäilevälle merikotkalle,
lakkanevan tuskaisesti parkuvalle suokurjelle,
jokiuoman mutkaista viivaa pitkin viuhahtavalle säikähtäneelle sorsalle,
sateiseen koivikkoon piiloutuvalle käelle,
helteisen heinäniityn takaisen lähteen vienolle lehtokurpalle,
kuusikon nyyhkyttävälle kyyhkyselle,
katiskaan eksyneelle, hädissään räpistelevälle kirjosiepolle,
mansikkamaan räkättirastaalle,
kaatopaikan varikselle
ja takapihan harakalle,
huurteisen pakkaskoivun latvateerelle,
poismuuttavalle kottaraisparvelle
elonkorjuupeltoja halkovalla puhelinlangalla,
alajuoksun koskikaralle,
kaislikon rantasipille,
kirkontornin hämyssä lymyävälle naakalle,
savusaunan sirittäjäsirkalle.
Minä säestän niitä
ja kuulen, kun ne laulavat.
Ja kun ne ovat poissa,
niiden laulu on mukana soitossani.
Jonain päivänä vielä
kitarani kurnuttaa kuin sammakko
hetteikön seisovassa vedessä,
kuin kosken kala -
sen päästäessä viimeisen vinkaisunsa totuuden hetkenään,
kuin epäluuloinen hirvi tajutessaan tulleensa yllätetyksi,
tai männikköharjun selkää pitkin viheltäen tallusteleva huoleton karhu,
mäkäräisten pisteliäs sirinä räkkäaikana, porohirvaan mölähdys,
tammukan äänetön tuikki aamuöisen suvannon tyvenessä.
Tämän maailman rajat eivät kahlitse minuutta.
Siksi nimitän tätä henkisen isänmaani lauluksi.
Ja se soi aina jossain.
Ei sammu koskaan,
ei kuole pois -
kokonaan.
...
Kun meille tapahtuu jotain yhteisesti,
tiedämme molemmat siitä vain oman puolemme.
Mikset antaisi minun kertoa siitä
toisen puolen
- jälkeen päin,
kertoa, miksi palapelin osaset sopivat yhteen.
Mikset kertoisi omaa osaasi myös minulle?
Olisi mukava tietää,
mitä tapahtuu,
kun kokemus tulee kävellen vastaan.
...
Miltenberg jäi ohi kulkiessamme
neljän kilometrin päähän sivulle.
Ohi kulkevat laakson joet,
viinitarhat mäkien alarinteillä,
linnat, lammikot,
pimeän sylinsä avaavat lehtimetsät -
eräät kauneimmista maisemista,
mitä Saksassa olen nähnyt.
Leikatun heinän tuoksu leviää kaikkialle
kylien läpi ahtautuvien mutkaisten talojen
nurkkia hipovan autotien varrelle.
Kappelit, kirkot, Kristuspatsaat levittäytyvät ympärille
kuin autereinen sumu tai savu,
joka pysyy aina kaukana,
eikä suostu lähelle.
Jälleen kerran -
näiden vuorenrinnepolkujen kierroksissa -
olen tajuavinani ja ymmärtävinäni
taas hiukan enemmän ihmisen sielua,
joka muuttuu
kuin sinisen taivaan valkea cumuluspilvi.
Jälleen kerran tunnen eläväni täydesti,
ikään kuin kaikki tavallaan riisuutuisi
ja näyttäisi minulle salaiset paikkansa,
salatut merkityksensä
ja ottaisi katseeni avoimeen syliinsä.
Onko pian enää yhtäkään paikkaa maailmassa jäljellä,
jota en rakastaisi
niin kuin savusaunan kesäistä tuoksua,
vetisen suon mutahautaa,
hämärän hotellihuoneen riippuvia ikkunaverhoja,
vuotavaa vesihanaa, kadun melskettä,
mäenrinnettä, metsäpolkua,
musiikkia vierailta mailta,
kuvaa joka koskettaa,
katsetta joka soi,
kosketusta joka tuoksuu,
ääntä joka hellyttää
antamaan anteeksi - kaiken - jokaiselle.
Mitä minä en voisi olla rakastamatta enää?
Istun kello puoli kaksi yöllä jossain ravintolassa
odottamassa muuta ryhmää tulevaksi pizzalle,
vaikka ravintola on jo suljettu.
Aion valvoa läpi ensi yön,
sillä se on viimeinen mahdollisuus
ennen paluuta - pois.
06.06.82 - klo 05.55 (Saksannos?)
Aamu on jo valjennut.
Linnut ovat jo pitkään toivotelleet hyväähuomentaan.
Istun tässä.
Melkein koko yön olen istunut tässä tai tuossa -
levännyt hetken,
ottanut pari askelta hiljaa,
kuunnellut hiljaista hengitystä,
hengittänyt hiljaa, miettinyt:
Miksi en ole tuossa,
missä tasainen hiljainen hengitys kuuluu,
vaan tässä,
missä hengitykseni hiljaa säestää
kynän hiljaista rapinaa paperia vasten.
Mikä kaikki onkaan johtanut siihen, että olen tässä
ja mitä tulevalle elämälleni merkitsee, etten ole tuossa,
jossa yhtä hyvin voisin levätä tyyntä, rauhallista unta.
Tässä minä istun hyvänolontunteen ahdistamana
ja katson välillä tuonne, josta hengitys kuuluu.
Kuuntelen rauhallista,
hyvänolontunteen tuottavaa tasaista hengitystä
miettien sitä, kuka nukkuu ja kuka valvoo,
miten rauhallista olisi levähtää hetki tuossa
ja miten hyvä on istua tässä nyt - hiljaisena -
pohtien tulevaa elämäänsä
tämän erikoislaatuisen aamun vaaleassa,
rauhallisessa valossa.
Nyt minä olen tässä toisessa paikassa
kuunnellen rauhallista hengitystä,
katsellen hymyilevää unta.
Olen katsellut kirjoja läpi yön
- niin kuin pilkottavia varpaita,
selaillut runoja, kuvia,
keskustellut pitkän, hämärän tovin
- kenenkään tietämättä mitään siitä, että olen tässä
ja kuitenkin keskustellut -
tällä kertaa lattialla maaten
katsellen sängynpeiton alta pilkottavia paljaita varpaita
niin kuin joskus menneisyydessä katselin
vilahtavia rinnannypyköitä
ennen kädenhipaisun säestämää hyvänyön toivotusta,
enkä koskenut - kuitenkaan.
Nuku hyvin,
sillä olet ansainnut sen.
niin kuin olet ansainnut kunnioitukseni - alusta loppuun.
Nyt tiedän,
mikä yhteys on runoilijalla ja muusalla.
Onko kukaan kirjoitellut runoja
mustakutrisen, ...uinuvan kaunottaren sängyn vieressä
lattialla maaten - läpi yön?
Minä tiedän, millaista se on.
Ja kynä kertoo siitä puolet.
06.06.82 -
Miltenbergistä Wolfsburgiin ulottuvan matkan varrella
on monta paikannimeä
ja jokainen niistä on erilainen kuin toiset.
Montako elämää minulla on kaikkine rakastumisineni
ja pitäisikö ne nimetä toisien osapuolten mukaan,
vaiko niin, että luettelen kaikki monet itseni
samassa järjestyksessä?
Metsän puilla on monta nimeä
ja talvi erottaa ne enemmän itsestään kuin naapuripuista.
Minun sieluni laukkaa tuhansina palasina maasta toiseen
aikakausien juoksuhaudoissa kompuroiden.
Talvi seuraa kilvan varjona perässä -
näyttäen suuntaa niin monelle kuin meitä on.
Monta on nimeä kukkasilla,
joista toiset kasvavat kedolla,
toiset riippuvat ikkunanpielessä,
käsintehdyssä telineessä.
Mistä tulee se rakkaus,
joka pitää ne hengissä?
Ja kenen nimipäivänä niistä kukin kuolee
vuorollaan pois?
Surullista on palata vieraalta maalta kotiin,
kun ei vielä ole oppinut yhdistämään
murheen ja ilon hetkiä yhdeksi palmikoksi.
Osaa vasta lajitella
toivottavan ja ei-toivottavan kahteen kekoon,
mutta ei saakaan niitä enää yhteen,
kasvamaan eläväksi vedeksi.
Miten oppisi pyytämään anteeksi oikeita asioita?
Miten taittaisi vihan tuuliselta nokkospuskalta
piikikkäät latvukset
ja keittäisi niistä rauhan teen?
Miten katkaisisi katkeruuden suolta kurkun
ja kuivattaisi sen myötäelämisen luhtaniityksi?
Miten osaisi kulkea kotiin päin,
vaikka tietäisi ei koskaan ennättävänsä sinne takaisin?
Miten koukkaisi kuolemalta korvat pois,
ettei se kuulisi,
mitä elävänä puhutaan?
Miten tukkisi tavanomaisuuden suun,
että elämän kuiske kuuluisi vaivattuihin korviin?
Miten taittaisi niskan vainoharhaisilta huhuilta
totuuden kasvaa tilalle?
Miten sitoisi ahneuden kädet,
ettei se ottaisi pois kaikkea mikä jaetaan?
Miten sulkisi himolta silmät,
ettei se katseillaan imisi pois kaikkea,
mikä hehkuu lämpöä?
ja mitä jäisi jäljelle,
kun tämä kaikki tulisi lopulta tehtyä?
Mitä sanoisit, jos vastaan tulisi
17 kuukautta huumeiden hallussapidosta vankilassa istunut,
Amerikkaan karanneen egyptiläisen isänsä menettänyt,
rakastettunsa hirttäytymisen ennalta vankilassa unessa nähnyt,
Agfanistanista 16-vuotiaana palaamaan haluton,
neljän kuukauden seurustelun jälkeen
avioliittoon haluamaton,
mutta kuitenkin uskollisena pysyvä
toista kuukautta raskaana oleva
kaksikymmenisenä kolmekymmenvuotiaalta näyttävä,
nelikymmenvuotiaan elämänkokemuksella varustettu
Espanjassa asustava
Amsterdamissa, Berliinissä ja Münchenissä
toreilla vanhoja vaatteita myyvä
saksalaisen äitinsä luona tilapäisesti nyt asuva
paljasjalkainen tyttö,
jossa on ihmisyyttä enemmän
kuin ikuista valveuntaan nukkuvassa
tuhannen asukkaan henkisesti tyhjässä lähitaajamassa.
06.06.82 - Wolfsburg - illalla linnanpihalla ennen keikkaa
Väsymys kuin harmaa pilvi,
joka laskeutuu nihkeänä, mitäänsanomattomana,
turhanpäiväisenä ja turruttavana kaiken ylle.
Kaikki se on nähty ja koettu,
minkä piti tuleman osaksi
näiden lukemattomien matkakilometrien varrella.
On asioita, joilla ei ole maallisen etäisyyden
eikä ajallisen etäisyyden kanssa mitään tekemistä.
Vain uudet kokemukset voivat haudata ne
sametinpehmeän peittonsa alle.
Ellei niitä isketä maahan linttaan
kovien kokemusten karatekädellä.
Paljon olen jälleen oppinut siitä,
miten paljon olisi vielä opittavaa
oppiakseen tulemaan toimeen
edes lähimmäistensä kanssa -
myös silloin,
kun he ovat kaukana, poissa.
Niin paljon voimaa
olen joutunut ammentamaan
näistä kokemuksen tulisista kivisammioista,
että vapisen väsymyksestä.
Niin paljon itkemättömiä itkuja
- niin takana päin kuin edessä.
Niin paljon edestakaisin harhailleita ajatuslapsia
- joskus jopa taka-ajatuksin varustettuja -
loukkaavien sanojen hyökkäysvaunuarmadaa,
turhaa välinpitämättömyyttä
niin monesta, niin monesta...
Miten, millä keinoin
osaisin välittää nämä opetukset muille?
Entä itselleni?
Miten oppisin ymmärtämään
muiden antamat opetukset kahdesta lauseesta?
Miten oppisin sanomaan:
Antakaa anteeksi minulle,
niin kuin minäkin
olen jättänyt teille niin monesti
tekemättä...
07.06.82 - Hampuri
Samuuden kokemus
voi syntyä vain erilaisuudesta:
Kokeakseni samaa,
kuin mitä tunsin
tehtyäni hyvän runon
tai soitettuani hyvän soolon,
on minun seuraavalla kerralla
kirjoitettava uusi runo
ja soitettava uusi soolo.
Samuus ja erilaisuus eivät ole absoluuttisia,
vaan ne ovat suhteessa minuun
ja muihin.
Ja tämä suhde tuottaa edellä mainitun paradoksin.
jonka nimi on: "saman samuus".
Lepikot jokien varsilla
kiiltävät hopean ja syvän vihreää
tummuvan ukkostaivaan värittäminä
- lännen puolella.
Matkaamme pohjoiseen.
Kotiin on vielä pitkä matka.
Löydänkö vielä sinne tietä pitkin?
vai pitäisikö kulkea - kontaten?
08.06.82 - klo 02 Kööpenhamina, aamuyöstä:
Kun tapaat todella elämääsi kolauttavan ihmisen,
tunnistat sen siitä,
ettei sinulla ole tarvetta tavata häntä enää koskaan.
Olisivatko asiat silloin oikealla mallilla?
Ja sitten on se toinen,
jolle haluaisi kertoa tämän.
Ja sitten se kolmas
ja samalla ensimmäinen,
jolle teen tiliä teoistani.
Pitäisikö minun tavata heidät sitä varten?
Kyllä. Tavata pitää.
Pitäisi tavata kaikki ne,
joiden elämään olet vaikuttanut
ja jotka ovat vaikuttaneet sinun elämääsi.
Pitäisi tavata kaikki ne toiset,
huutaa julki oma yksinäinen tapansa rakastaa,
huutaa se ulos,
että salot soivat
ja mennä sitten pois
- yksin -
vakuuttuneena siitä,
että kukaan ei ole yksinoikeutettu
ansaitsemaan sitä rakkautta,
joka puhkeaa minussa kukkaan,
koska se ei ole minun,
se ei synny minusta,
vaan minä olen vain nimeltäni keino,
jota jokin muu käyttää
omiin tarkoin salattuihin tarkoituksiinsa.
Se, miten se minua käyttää,
on vihje siitä,
että asialla on kova poika.
Ja minä haluan olla sen arvoinen.
08.06.82
Yksin en voi lopettaa enkä aloittaa mitään.
Voin tehdä sen vasta sitten,
kun muut ovat hyväksyneet
alkamiseni tai lopettamiseni tosiasiana.
Siitä se vasta alkaa.
Millaista olisi olla vasta-alkajana
pitkän tien loppupäässä?
Kuka kertoo sen?
Ehkä vasta sitten alkaisi ymmärtää,
miksi kiitos seisoo aina vasta lopussa
- alussa ei koskaan.
Onko olemassakaan mitään muuta
kuin alkamista ja lopettamista,
kiihdyttämistä ja hidastamista.
Kun alkaminen päättyy,
pysähtyy kaikki hetkeksi
ikään kuin miettimään:
onko jo lähtenyt,
onko jo matkalla,
onko kuin olisi saapunut perille johonkin,
tilaan joka on kuin pysähdyksissä oloa -
olematta kuitenkaan lähdössä,
olematta kuitenkaan perillä...
Sitä on kuin tähti,
joka pysyy paikallaan
sinimustan taivaan syvyyksissä
ainoastaan kiitämällä mieletöntä vauhtia pois tai luo
- kuitenkin aina jostain jonnekin,
aina perillä ja matkalla
mutta samanaikaisesti lähdössä
kuitenkaan olematta poissa mistään,
minne näkyy,
jos vain katsoja on omalla näköalapaikallaan
silmät auki
ja muistaa pitää suunsa kiinni.
Näen tuon kaiken selvästi,
vaikka istun autossa Etelä-Ruotsin eräällä huoltoasemalla
keskellä kirkasta kesäpäivää - timotein haistessa
ja voikukan luovuttaessa valkeat pumpulipallonsa
tuulten tuuditeltavaksi,
pääskysen kiidätellessä itseään vapaaehtoisesti
koivikon latvusten tasalla
sireeninkukkien hohtaessa hyvin hoidetuissa puutarhoissa
violetteina ja valkeina,
tuhatvivahteisen vihreyden keskellä
painautuen tiiviisti sinikuultoisen mieleni sopukoihin
kuin sisäjärven loputtomaan laineverkkoon.
Tämä voisi olla matkan pää.
Mutta kumpi?
Tie yksin ei voi sitä tietää...
(Nurinpäin vihkon lopussa olevat kaksi sivua:)
Informaatio ei liiku, vaan muuttuu.
Jonkin etääntyminen on vain kutistumista
ja Dopplerin ilmiön kaltaista muuttumista.
Kun saan uutta tietoa jostain tutusta asiasta,
asian merkitys muuttuu.
Se näkyy minulle uudessa valossa.
Koti alkaa tulla mieleen siinä vaiheessa,
kun on syönyt lihapullat maitolasin kanssa
Mälaren-järven rannalla
katsellen tyyntä selkää,
katajikkoja ja koivikkoja,
kuulee suomalaisturistien turistimaista puhetta
joka puolelta,
riidellyt jälleen kerran raha-asioista
sitten Frankfurtin rautatieaseman välikohtauksen jälkeen,
ihaillut sinistä taivasta siniharmaan sijasta
ensi kerran kuukauteen.
Ohi vilahtavat koiranputkinotkot,
punervat mäkitervakkorinteet, voikukkapellot,
laihoniityt, niittyleinikkikumpareet,
timoteipientareet, kaislikkojokirannat, kuusitaimikot,
lehtipuiden keskelle piiloutuneet maalaiskartanot
ruispeltojen keskellä,
peltoja halkovat kylätiet tuomikujineen,
horsmikkovierteet ja hiirenvirnatasangot,
männikkökankaat metsäkyyhkysineen,
pelloille kokoontuneet varikset,
härnäilevät varpuset, papanaiset lammashaat,
tienvarsien kivirauniot
niittymeren puusaarekkeet,
puhelinpylväiden loputtomat jonot,
tukkikuormat, lupiinipuskat,
karjalaitumet, navettojen hajut, kyläkirkot,
talonpihojen lipputangot, korkeajännitejohdot
ja heinikkoaukeilla vaeltavat pilvivarjot.
Bussin ikkunassa riippuu huonekasvi,
joka ei ole yksin.
[Jatkuu osassa X: 08.06.82]