PIIRPAUKE VIII 12.5.1982
12.05.82 Bielefeld
Kesäaamun aurinko
vuorten keväisillä puunlehdillä.
Matkaa on takana ja edessä:
soitettuja konsertteja,
soittamattomia puheluita,
nauhoitettuja konsertteja.
Miksi enää kuvata tapahtumia,
kun näyttää siltä,
ettei mikään,
ei yksikään
todellisuuden kukkaan puhjennut nuppu
ole yksiselitteinen.
Mitä siis pitäisi kelata?
Pitäisikö singota siimansa tyynen virran pintaan,
uida vastavirtaan seisovassa alkumeressä,
vetää ensimmäinen viiva taivaanrantaan,
istuttaa ensimmäinen rantakoivu merkiksi siitä,
mikä on ylhäällä ja alhaalla,
mistä alkaa maa
ja katsoa,
minne suuntaan koivu alkaa kurkottaa
vihreitä hiirenkorviaan,
etsiä tuuli käsiinsä ja katsoa,
mihin suuntaan norkot
levittävät keltaista siitepölyään,
kutsua mehiläinen auringosta
tekemään moniselitteistä työtään,
kuunnella,
millä kielellä kaikkialle leijuva kuiske puhuu.
Olisi keinautettava rajaviivaa
nähdäkseen horisontin taakse.
Onko jotain,
mikä osoittaisi sen olevan vaakasuorassa
ja mitä se merkitsee
verrattuna kuusenkäpyyn,
jonka tasapainoa ilmentää pystysuora asento.
Mitä on suoraan ja kääntäen verrannollisuus?
Kääntäen verrannollisuus ilmaisee saman asian
erilaisuuden perusteella.
Mitä sitten?
Onko kulttuuri kuin auto,
jonka sisällä ei huomata liikkeellä oloa
muuten kuin seuraamalla sitä
kulttuurin ulkopuolelta.
Liikkeessä oleva ei huomaa koskaan omaa liikettään
muutoin kuin ympäristönsä muuttumista/muutosta seuraamalla.
Itsestäni en tiedä olevani liikkeessä.
Ja liike ilmenee muutoksena.
Ja muutos ilmenee aikana.
Ja aika ilmenee muutoksena
ja muutos ilmenee liikkeenä
ja liike ilmenee hahmotuksena.
Onko aika kuin edessä ja takana oleva peili,
suojatulpalla varustettu kaukoputki
joka heijasta loputtomia kehäpäätelmiä,
eikä kerro, mitä takana on.
Tasainen liike
ilmenee maiseman muutoksena.
Kiihtyvä ja hidastuva liike
ilmenee sisäisenä muutoksena.
Ja sitten se,
joka ei ilmene mitään kautta.
Ja mielen liike,
joka vain tutkii, muttei näy.
On siinä miettimistä kerrakseen.
Jos vauhti on kova.
Linnanpihan voikukat ja päivänkakkarat
ovat olleet vuorella ennen linnan rakentamista
ja jäävät jäljelle,
kun linna itse - ikuisuuden jälkeen -
on antautunut herra Ajan sotajoukon raunioitettavaksi.
Me sen sijaan suremme
kukan lakastumista ja kuihtumista.
Kuinka katoavaiselta näyttääkään ikuisuus.
Tapahtumat kuolevat pois.
Vain elämä syntyy uudestaan ja uudestaan
- loputtomasti.
Elämä voittaa ajan.
Se ei ole tästä maailmasta.
Elämä hengittää ja säilyy,
mutta pysyvä kuolee pois,
eikä synny uudestaan
muuten kuin tekemällä.
13.05.82 - lähdössä Bielefeldistä Münsteriin.
Chivas Regalin mieto krapula
haihtuu kesäaamun vienoon tuulenhenkäykseen.
Ja kaukana kavala maailma...
Voiko mielen harkinta- ja huomiokyky
olla looginen seuraus
ajan ulkopuolella olemisesta?
18.05.82 - Essen - Takana Oppenwehe, Aachen ja Bonn.
Kun lentokone "seuraa" liikkuvaa autoa,
pysyvät ne toisiinsa nähden paikallaan,
mutta väliin jäävä lehtipuurivistö valuu ohi.
On vaikeampaa sanoa,
että puurivistö liikkuu,
mutta lentokone ja auto pysyvät paikoillaan.
Niiden suhde aikaan on pysähtynyt,
mutta puurivistön suhteen
aika "kulkee",
on olemassa.
Koko kiertueen henkisenä sisältönä
on pelkästään palkkataistelu,
omiin ajoihin ... käytetyt kilometrit,
jotka salaa merkitään muistiin
yönmustalla kosmuskynällä.
Päätös yrittää päästä eroon velkasuhteesta,
velkasaatavista ja muista siteistä,
joilla kaksi yhteen kuulumatonta yhtiötä
yritetään liimata toisiinsa kiinni
hyvässä ja pahassa.
Olisi halu ajatella muuta,
mutta ei voi,
koska on kysymys suhteellisen suurista taloudellisista saatavista,
jotka merkitsevät meille enemmän
kuin kuukauden palkkaa.
19.05.82 - Mannheim
I
Aamu-unisessa mielessä vilahtaa
tulevan päivän helteinen autobaana
satoine kivisine kilometreineen.
Eilisiltainen suomalaisfestivaali;
kukat, hymyt, kiitokset,
kiitollisuudenosoitukset...
Tähtitaivas loistaa Mannheimin yllä.
Joki lipuu verkkaisaan pysähtyneen sillan ali.
Ruoho kasvaa, suuntautuu ylöspäin,
elämä haihtuu savukiehkurana
toiseen paikkaan, toiseen muotoon.
Nykyisyys muuttuu menneisyydeksi
vain paikkaa vaihtamalla.
Siis: Älä käänny ympäri,
ettei varjokuvasi katoaisi varjoisaan yöhön
kuin aave,
jonka näin edellisenä iltana
näyttämön takana seisomassa -
kääntyessäni katsomaan taakseni
- holvin alla -
sinun silminesi, sinun katseinesi,
nauraen kuin sinä - mutta äänettömästi -
soivan musiikin vuoksi.
Ilmaan haihtuva savun tuoksu
on tässä hetkessä, tässä
muuttaakseen pian uuteen paikkaan -
lämmön vaikutuksesta ylös
ja tuulen henkäyksestä sivulle.
Mieli vaihtaa paikkaa...
ravistelee itsestään pois
joutavia turhanpäiväisyyksiä,
menee minne tulee
tahtoo jos voi
sammuu jos syttyy
kuin tammukan tuikki.
II
Me synnymme, elämme ja kuolemme
reaalisista vanhemmista
todellisessa yhteiskunnassa, kiven alla.
Mutta on myös henkinen elämä:
Minulla on useita vanhempia ja lapsia.
Minulla on erikseen henkinen äitini,
josta olen syntynyt elämään ihmisiksi.
Minulla on oppi-isäni, sukulaissieluni,
keskustelu- ja vuodekumppanini
sekä oppilas-lapseni.
Ja oppi-isän isyys tunnetaan opeistaan.
Kun tapaan ihmisen,
on kuin avaisi lukemattoman kirjan
täynnä ihmeellisiä asioita,
sanoiksi muuttuneita seikkailuja
ja näkemiseksi muuttuneita kokemuksia.
Tämä kirja ei vain koskaan lopu.
Se on ja jää aina kesken,
eikä sitä voi heittää pois.
Ihminen häipyy
kuin taaksejäävä kaukainen vuori taivaan sineen.
Mutta lausutut sanat jäävät.
Ne houkuttelevat kuvat jälleen näkyviin.
Ja kaikki olennainen on jälleen läsnä
- ei reaalisena mutta kuitenkin todellisena.
Ei kosketa käsi kättä,
mutta kuitenkin
kosketus ja katse,
hymyt ja sanat ovat paikalla
täällä ei-missään
kuulumattomina,
näkymättöminä,
kuitenkin tuntuen jossakin
- siinä osassa minua,
joka myös on kuulumaton,
näkymätön
tai tuntematon,
mutta joka itse tuntee,
näkee ja kuulee kaiken,
mikä vallitsee.
Joskus tulee hetkiä,
jolloin ajattelen olevani ruma
ja häpeän
epäterveellistä elämääni ja saamattomuuttani.
Rumuus ja kauneus ovat asioita,
joihin voi liimautua koko elämänsä ajaksi.
Olla ajattelematta niitä
on samaa kuin kaunistua
muuttamatta ulkonäköään.
Meidän maailmamme rumat
ovat tulevaisuuden kaunottaria ja atleetteja,
koska he eivät käytä aikaansa sen ajattelemiseen.
Kaunis olet sinä maailma,
joka esiinnyt vuorina, lehtimetsiköinä,
autobaanan vieressä kohoavana TV-linkkitornina,
ylikulkusiltoina viljapeltojen lomassa,
yhtä aikaa siintävänä kolmena kylänä,
kuvana joka on mielessä,
joka on näkymättömänä
mukana kaikessa minne katson.
Ja mitä tuo ajatus antaa vastalahjaksi?
Silmien loisteen
ja tyhjyydelle suodun lämpimän hymyn,
joka on kuin kasvavan puun kukinto.
21.05.82 - aamulla matkalla Biggestä Düsseldorfiin.
Niin kuin sumuinen sade laskeutuu aamuhämärässä
keltaisina hehkuvien rypsipeltojen ylle
asettuu hyvänä hetkenä
myös minun rakkaudenpuuskani maailmaa kohtaan
hiljaa paikoilleen.
Se hyväilee tienvarsien kukkivia kastanjapuita,
hiipii puutarhasta toiseen,
venyttää koskettavan kätensä
ulottumaan pienimpäänkin nurkkaukseen,
vähäisimpäänkin kukkapenkkiin,
joka ruohoon, korteen ja kivirikkoon
huudahtaen hiljaa hämmästyksestä joka kerta,
kun koskettaa olevaisen ohutta ihoa.
Niin harvoin enää tänä päivänä
saamme osaksemme rakkautta,
joka ei kysy, ei utele, ei kerjää,
ei vanno eikä valehtele,
vaan joka lähettää itsensä ulos maailmaan
niin vakuuttuneena oikeutuksestaan,
että tekee sen, minkä tuntee olevan oikein.
Asettuu paikoilleen sinne,
mihin kulloinkin keskittää huomionsa,
eikä häpeä tunnustaa nimeään.
Niin harvoin puhkeaa niityn yksinäinen tuomi
keväiseen kukintoonsa
ylenpalttisessa rakkaudenpuuskassaan,
kiitollisena siitä, mitä aurinko on sille antanut
pitenevien kevätpäivien vaalenevina iltoina
sirotellen kukintonsa, siitepölynsä ja terälehtensä
yli kaiken maan
antaakseen pois sen, mitä on saanut
tajutessaan saamisen ja antamisen ikuisen kiertokulun.
Kaikki (se) mitä saadaan ja annetaan,
jokainen kuultu ja lausuttu sana,
puhe, ele, kuiskaus ja katse
ovat yhtä ja samaa rakkauden ilmausta,
joka ei kuule antamistaan.
Sillä rakkaus on absoluuttista.
Se on henki,
joka vaikuttaa,
jonka ei tarvitse kysellä oikeutustaan.
Kaikille se on sama.
Rakkaus on voima,
jonka ei tarvitse kysellä,
miltä kohteesta tuntuu.
Rakkaus tietää etukäteen vastauksen,
koska se pystyy samaistumaan toisen osaan.
Se pystyy ymmärtämään,
koska se tajuaa syyn ja seurauksen lain
ja on silloin ajan ja avaruuden ulkopuolella
- mutta kuitenkin sisällä kaikessa.
Rakkaus on siunaus.
Rakkaus on kehtolaulu.
Rakkaus on voima,
joka ei lannistu suurenkaan vuoren edessä,
sillä vuori itse
on vain rakkauden yksi ilmenemismuoto.
22.05.82 - (Mannheim [I] oder 6.6.82 Miltenberg?)
(Mitä olet tehnyt minulle hymylläsi, kukillasi ja kiitollisuudenosoituksillasi?)
I
Was hast du mir getan mit deinem Lächeln, mit deinen Blumen,
Mit deinem Hinweisen der Dankbarkeit?
Der Sternhimmel - mit guten Sternen -
scheint über Mannheim.
Der Fluss strömt langsam
unter durch die stehenbleibenden Brüke.
Das Gras wächst, schiesst in die Höhe
und das Leben irgendwohin verfliegt
- zu einem anderen Matz -
herumstreifend wie der Rauch.
Der Gegenwärtige verwandelt sich
in einem Augenblick in Vergangenheit
- nur den Platz wechselnd.
Also - dreh dich nicht um,
dass dein Schattenbild
nicht in die beschattete Nacht verschwinden würde -
wie ein Gespenst,
das ich am vorigen Abend hinten dem Bühne stehen bleiben sah
(wenn ich mich umgedreht hätte)
unter dem Gewölbe mit deinem Angesicht, deinen Augen
- lachend wie du (dich)selbst.
(> 19.5.82 - Mannheim:
Siis: Älä käänny ympäri, ettei varjokuvasi katoaisi varjoisaan yöhön
kuin aave, jonka näin edellisenä iltana näyttämön takana seisomassa
- kääntyessäni katsomaan taakseni -
holvin alla - sinun silminesi, sinun katseinesi, nauraen kuin sinä -
mutta äänettömästi, soivan musiikin vuoksi...
< "Dreh dich nicht um nach fremden Schatten..." ["Kun yö saapuu Pariisiin..."])
Der ins Luft verfliegende Rauchduft
bleibt hier für ein Augenblick,
und bald an einem neuen Platz zu einwandern:
nach oben wegen des Wärmes
seitwärts vor dem Atmen des beschatteten Windes.
Der Sinn wechselt seinen Platz,
schüttelt aus(?) sich selbst unnötige Nichtigkeit,
geht (dahin) wohin kommt,
will wenn kann,
erlöscht (sich) wenn sich entzündet
wie der Funke einer Stern im Himmel
oder der einsamen Forelle im Sp-ee(?) des tiefen Flusses.
Wenn ich einen Menschen treffe,
ist es wie man ein ungelesten Buch öffnete -
voll von wunderbaren Sachen,
ins Wörter veränderte Abenteuern,
sich ins Sehen (Gesicht?) veränderten Erfahrungen.
Aber sie ist aus dieses Buch,
das ist und bleibt immer unvollendet
und nicht kann man das wegwerfen.
Die Geliebte verschwindet
wie ein hinterbleibender, rauchiger, entfernter Berg
in die Mitte von blaueren Himmel.
Die hilflose Träne der Augen fort bringt (?)
nicht fort den Durst des trockenen Mundes.
Aber die gesagten Sätze bleiben.
Sie locken die Bilder wieder sichtbar.
Und alles wesentliches ist wie dir anwesend;
nicht als reaal, doch aber wirklich.
Nicht berührt du Hand den Hand.
Doch aber die Fühlung, der Blick,
die Lächeln und die Wörte sind dabei:
hier nirgendwo - unklingend, unsichtbar -
doch irgendwo fühlbar seiend
in dem Teil von mir,
das man ja auch unhörbar,
unsichtbar und oder unfühlbar ist,
das aber selbst fühlt, sieht
und hört alles was erwählt.
Wie schön bist Du, (die) Welt,
die als Gebirgsabhang, Laubwald,
sich erhebenden TV-Turm bei dem Autobahn vorkommst,
als Übergangsbrücken zwischen die Getreidefelder,
als gleichzeitig sichtbar werdenden drei Dörfer,
als Bild das in der Phantasien bleibt,
das unsichtbar mit ist - in allem da, wohin ich schaue.
Was gibt jener Gedanke als Gegengeschenk?
Den Schimmer der Augen
und das an die Leerheit verleihteten warme Lächeln,
das wie ein Blütestand des wachsenden Baumes ist.
Wie der neblige (?) Regen in der Morgendämmerung
sich über die gelb glühenden Felder hinlegt,
legt sich auch - auf ainer liebervollen Weile -
mein Liebeswindstoss gegen die Welt
leise an seine Stelle;
Er liebkost die blühenden Bäumen der Wegseiten,
schleicht von einem Garten nach dem anderen,
dehnt seinen anrührenden Hand
bis zu der kleinsten Ecke,
zu der mindesten Bluhmenterasse,
zu jedem Kraut, Stroh und Pflanz,
leise vom Erstaunen ausrufend,
jedesmal wenn er die dünne Haut des Seiendes betastet.
So selten heuzutage wird uns zu Teil die Liebe,
die nicht fragt, nicht forscht aus,
nicht bettelt, nicht schwört, nicht lügt,
sondern sich heraus in die Welt sendet,
so überzeugt von ihrer Berechtigung,
dass sie das tut, was sie sich als recht fühlt,
stellt sich an ihren Platz dahin,
wohin ihre Aufmersamkeit jeweilig konzentriert
und sich nicht schämt,
ihren Namen sich zu bekennen.
So selten blüht
auf der einsame Ahlbaum der frühlingshaften Wiese
im Überfluss von seinem Liebeswindstoss dankbar daran,
was die Sonne an ihm gegeben hat,
an den verschiessenden Abenden,
der länge gehenden/gewordenen Frühlingstagen.
Er verstreut seinen Blütenstand,
seinen Blütenstaub und seine Krone
über die ganze Welt
um das zu abgeben, was bekommen hat,
indem er seinen ewigen Kreislauf
des Gebens und das Verschaffens begreift.
Alles das, was man bekommt und ausgibt,
jedes gehörte und gesagte Wort,
Sprechen, Geste, Geflüster und Blick
sind eins und derselbe Ausdruck der Liebe,
die nicht ihr Geben hört.
Denn die Liebe absolut ist.
Sie ist der Geist, der wirkt.
Sie braucht nicht nach ihrer Berechtigung fragen,
denn an jeden ist sie dieselbe.
Die Liebe ist (die) Kraft,
die nicht zu fragen braucht,
wie das Objekt sich fühlt.
Die Liebe weiss den Antwort im voraus,
weil sie an den Teil von den anderen identifizieren mag.
Sie mag verstehen, weil sie die Kharma,
das Gesetz von der Ursache und der Folge(n) begreift
und (dann) somit aussen der Zeit und des Raumes ist,
aber doch drinnen in Allem.
Die Liebe ist Segen.
Die Liebe ist das Wiegenlied.
Die Liebe ist der Kraft, der unbezwinglich ist
- auch vor dem grossen Berg.
II
Schwer ist die Tournee mit ihren durchgewachteten Nächte,
mit ihren anbrechenden Morgenen.
Schwer ist der Tag
mit seinen sich im Schweiss brütenden Stirnfalten.
Lang ist die Reise von nahe bis fern.
Lang bleibt der Gedanke vergangene Läufe herumstreifen
in denen die Ereignisse sich
in die geflechteten Haarringel der Vergangenheit und der Zukunft verknoten.
Was denkt der Gedanke nach?
Nach der vergangenen Abenden,
den von der Einsamkeit gebrüteten Gedankeneier
den Treffenplätzern der Wahrheit und der Träumereien,
in der Menge, an der Orchesterbühne,
am Strandrasenplätzer (?) des nächtigen Flusses,
unter des dunklen Nachthimmels,
nach der Stunden des Erstaunens
den Augenblicken des alles erfüllenden Liebesanstosses,
der Weilen der Hoffnungen, der Angsten und der Träumereien,
nach der Stunden, wenn du das Antwort nach der vom Leben gestellten Frage erwartest,
wenn du den Blick erwartest, der dir zu Teil wird,
wenn du die Berührung erwartest,
die dir in ihrem elektrischen Netz umhüllt,
wenn du die Wörter erwartest,
nachdem du sie gehört hast,
wirst du deinen Lebensberuf verstehen.
Würde die Träne an die geschweissige Augenecke erscheinen,
wenn man dieses alles erörtet?
Würde die an das Glückgefühl angezogene Depression den Sinn erfüllen?
Würde das Ohr bekannte Wörter
- in einer neuen Ordnung ausgeschrochen - hören?
Würde der Blick suchen, würde er herumirren
- um einen Stützpunkt zu finden erwartend?
Würde der Hand erzitternd an dem empfindlichen Platz berühren?
Würde der Mund vorher ungesagten Gedanken aussprechen -
mit den bekannten Wörtern?
Würde der Gedanke erwachen,
um die Welt mit neueen Wörtern zu anziehen?
Würde der Sinn seinen Wohltaten tun?
Würde die Nase den bekannten Duft riechen? Würde der Leib die Nähe vibrierend erleben,
die nicht existiert?
Würde die Haut die Schwingung fühlen,
die nicht von dieser Welt kommt?
Leise übersiedelt die Wellenfigur des Gedankens
der Spiegelebene der ruhigen Förde entlang.
Leise errötet der Höhenrauch des Abends am wolkenlosen Himmelstrand,
nachdem die Sonne untergegangen ist,
wenn die einsame Buss ihren langen, unendlichen Reisen streckt,
des sich im Zwielicht schlingelnden Autobahns entlang.
Leise betastet der Sinn die empfindlichen Momenten der vergangenen Tagen.
Leise bringt das Gedächtnis zurück die leise gesprochenen Wörter.
Leise schaut der Blick der Höfe der Luft entlang,
vom Augen bis Augen.
Leise erzählt der Mund über die Weilen der Wahrheit,
die die erfüllten Schale der Folgen tragen,
von der Quelle des Wissens bis zur anderen
im Schatten des Laubwaldes (von) der Ursachen...
Empfindlich ist der Sinn um seine Fehler sich zu erinnern.
Hoffentlich lebe ich lang genug um es zu machen.
III
In der vorigen Nacht habe ich
- vor dem Einschlafen - sonderbare Visionen gesehen;
als ob hätte ich in die Zukunft scheinbar gesehen (gekuckt):
Der Uhrweiser erzitterte zwischen eins und zwei.
Und von sieben bis zwölf war es finster.
Seltsam ist es sich von einem Traum zu dem anderen erwachen
- darüber unwissend,
ob einer von den beiden wirklich war
und aufwahren, weil man sich misstrauen beginnt,
dass man vielleicht auch in die Zukunft sieht -
ohne irgendetwas darüber zu verstehen.
Nur einige bedeutende Winke,
die unmögliche zu erklären sind,
weil sie nicht die Kette von der Ursache und der Folge zeigen.
Höchstens geben sie ein Aufblitzen darüber,
wie die nicht für einander seienden Ereignisse
nur in der verschiedenen Zeiten gleiten
auf den Reisen nach der vollständigen Einheit -
wie die Seele den Leib vorbeigeht, wenn die Zeit voll kommt.
Und doch - möchte ich das nicht enden?
Welches "das"?
jene Wanderung auf den Seen zwischen unzählige Perioden,
da ich gegen ferne anonyme Küste zu paddeln versuche,
von denen einige bleiben,
wenn die anderen sich aus den Händen verflüchtigen,
durch die Perioden
gerade als du anrühren versuchst,
sie am Arme fassen versuchst.
Die ganze Zeit befinden sie sich da,
aber nicht für dich existierend.
Die Menschen glauben, dass sie genug begreifen,
um miteinander sich wohl zu fühlen,
um miteinander zu auskommen - und nichts anders...
Wenn die Theatervorstellung geendet ist,
ist die Wahrheit nahe.
Und der Krieg ist kein Theater.
Verschiedene Zeitaltern streiten untereinander -
ohne sich zu einander ergreifen,
ohne einander zu treffen,
nur einen Haufen mit scheinbaren Leichen gebährend,
über die niemand weiss, zur welchen Zeit sie dann gehören.
Zeitlich befinden sie sich auf dem land von niemand.
Doch haben sie die Stelle, aber keine Zeit (-dimension).
Deswegen sind sie tot.
Die Verstorbenen sind unmöglich zu treffen,
weil niemand weiss, zur welcher Richtung das Leben geflohen ist.
Nur lautere Laichnamen in der Ludersee übrig von jener Schlacht,
die von niemand gesehen wird (geworden ist),
deren Stimme von nich einmal einem lebenden Ohren ergreift wird.
Was sind diese Visionen mitten in diesem grünen Park,
auf diesem Burghof,
geschluckt von Jahrhunderten (geworden),
wovon nur den Namen übrig ist.
Wovon kommt diese Trauermusik
in der Mitte von diesem hoffnungslosen Versuch
- nach der Abrüstung ermahnend - die Blues klingend
aus den tausendwattigen Lautsprechern
die Menschen schwärmend mit Bratwurst oder geröstetem Schweinkotelett,
Weisswein von Papierklugen (Pappenkaugen?) drinkend
im sanften Wind vom Sommerabend - wie ich jetzt -
während der zwei letzten Tage ohne irgendetwas gegessen...
Zu erwarten und wieder erwarten - etwas zu geschehen
auf dem Gelände zwischen dem Krieg und den Frieden
nachdenkend warum alle vielleicht nicht das gutheissen,
was du machst, sagst oder unterlässt...
statt dessen, dass alles was geschieht,
wurde um die Wette klatschend akzeptiert
nach neueren Leistungen agitierend
als ob jede Leistung best in der Welt wäre.
jede Ausführung ist doch endlich unübersteigend.
Niemand kann einander ersätzen.
Vom Mal zum Mal fällt es schwieriger
im Menge ganz allein zu sitzen.
Vielleicht nicht als unbekannt, doch aber allein,
allein mit seinen eigenen Gedanken,
längs der Knoten von Gordion, entklang die Leine
von der Spitze bis zum Ende.
Endlich weisst du gar nicht mehr,
ob das so schwer ist, wie das neulich aussah.
Mein Teil ist diese gelegentliche Einsamkeit übersehen/ertragen,
die unzerbrechbar ist.
Was für ein Mensch wäre ich
um jetzt einem anderen zu sprechen?
Besser(?) wäre es in seinen eigenen Dasein zu sein,
die zusammengekommene Volksmenge
mit seinen nebligen Augen zu betrachten
am/zum vorbeigehenden Organizationsangestellter dem Hand zu schwenken,
den Bekannten zu grüssen,
ziemlich ainigen anderen zu vermeiden,
als der Ursache ein irreaales Gefühl darüber,
dass ich nichts zu tun mit irgendeinem habe,
wenn - zur derselben Zeit - es wäre
so viele unvollendete, unerklärte Sachen mit einigen anderen
als ob diese unerklärte Fragen nur gerade
jene bestimmten Persönen und mich angingen,
als ob die Fragen die Probleme des begrezten Menschheitteiles wären,
die nur die Erwählten angehen.
Am Morgen halb sieben,
nach der gut durchgewachteten Nacht
fertig zum Schalfengehen,
wenn nicht so vieles geschehen wäre.
So vieles unbegreifliches und so viel zu lernen...
dass die Zunge nicht erzählen kann
22.05.82
Düsseldorfista Weinstadtiin käy matka
kapeiksi käyneiden unensiivujen jälkeen.
Düsseldorfin suomalaisfestivaali Ehrenhofissa
on suomalaismuusikkoja täynnä.
Kuin olisi Helsingin juhlaviikoilla.
Jatkot Rheinterassilla ovat kuin sekoitus
ylioppilaskunnan osakuntavuosijuhlaa
ja normaalia Tavastian jazziltaa.
Herrojen smokit, daamien röyhelöt
ja muusikkojen ryysyt sulassa sovussa
Reiskoineen, Paroneineen, Leksoineen,
Jäppisineen, Timoteineen ja Rannikkoineen.
Lämmin on kesäilta taidemuseon piha-aukeamalla.
Holvin kaaren alla välähtää tuttu katse,
tuttu nauru häipyy musiikin alle
ja hahmo häipyy pois kuin aave,
joka on koostunut kahdesta,
ehkä kolmesta tutusta ihmisestä.
Eikä ole kuitenkaan kukaan niistä.
Mikä on tämä aaveiden maailma,
jota olen vähitellen alkanut näkemään
suunnilleen viimeisen vuoden aikana?
Onko henki sitä, että siirrän vuoria paikoiltaan
pyörähtämättä itse ympäri
ja materia sitä, että pysyn paikallani
ja pilvet lipuvat taivaanrantaa pitkin edestakaisin?
(Myöhemmin:)
Se, joka on oikeassa, antaa ohjeet.
Jotkut ovat tottuneita antamaan ohjeita.
Siksi he ovat aina oikeassa.
Kaikki, mitä elämässäni olen kokenut
on maksettava takaisin jossain muodossa.
Mitään ei saa jäädä sisälle.
Tämä on Karman laki.
Älä siis pelkää ottaa vastaan mitä elämä antaa.
Kaikki on kostettava ja maksettava - hyvällä.
23.05.82 - paluu Weinstadtista Düsseldorfiin
Entäpä, jos analoginen aika, informaatio, input liikkuukin tilassa, so. on jatkuvaa nykyhetkeä, mutta eri paikoissa?
- Millainen olisi tällöin analoginen avaruus? Olisiko se tässä olemista - menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Tuo käsite tuntuu kiehtovalta. Niistä muodostuisi kaksinapainen systeemi. Millä tavalla analoginen avaruus vastaisi output'ia? Kokemuksen lähettäminen, informaatio, joka jakautuu kaikkialle, ja jota lähettäjä "ei koe". Miten tuota ajatusta voisi kehitellä?
- Ovatko linnut ja hyönteiset puun uloke, sen liikkuva käsi?
- Konsertin jälkeen:
Koetut tapahtumat muuttuvat tilaksi,
niin kuin tyyneen vedenpintaan putoava tapahtumakivi
saa aikaan aallokon, joka leviää,
kun yksi paikka ei yksin pysty
vastaan ottamaan sanomaa.
Haluaisin niin kirjoittaa, jos voisin.
Olisi niin paljon puhuttavaa.
24.5.82
Miltä näyttää aika,
kun kipinän sinkoutuminen nuotiosta
tai lammen pinnassa leviävä ympyräaalto
merkitsee yhtä hetkeä,
samaa analogista nykyhetkeä,
joka viivästyy ja viivästyy,
ennen kuin - vasta sammuessaan -
muuttuu menneisyydeksi.
25.05.82
Nykyhetki liikkuu tilassa, ei ajassa.
Nykyhetki siirtyy Düsseldorfista Frankfurtia kohti
jättäen jälkeensä
hyvien ja huonojen muistojen unohtumattoman vanan
tapahtumakuplineen, puhekuplineen,
suurten pomojen puhjenneine kuplineen,
kuplivine olutkolpakkoineen, vaahtokylpyineen
ja vaahtosuisine lähetystöattasheoineen.
Nykyhetki on kuin varjo,
joka seuraa jokaista elämäntien kulkijaa,
pitenee auringon laskiessa
kuin sähkökitaran delay,
lantionkaaressa viivähtänyt katse,
pyhien tavujen ympärille käpertynyt meditaatio,
joenrannan märehtivä lehmikarja,
ihmeelliseen asentoon jähmettynyt kivipaasi,
kuin valokuva,
joka on otettu ennen tapahtumahetkeä,
mutta joka silti kuvaa kaiken sen,
mikä pian tulee olemaan totta.
Logiikka on samuuden näkemistä.
Se on samuutta ajassa,
jatkuvuuden ennakoimista,
tai samuutta tilassa,
toisiaan muistuttavissa sanoissa,
teoissa, muodoissa ja piirteissä,
tai vastakohtien samuutta,
yhteisten asioiden samuutta,
kokonaisuuksien hahmottamista
ja samuutta erillisyyksien toteamisissa
päivällä ja yöllä, kylmässä ja lämpimässä,
tulitikun kipinässä ja tulivuoren purkauksessa,
pienessä ja suuressa.
Oivallettu kokemus on logiikan tajuamista siinä,
missä sitä ei ole näyttänyt olevan.
Hallaöinen kuura nurmikon päällä,
sateenkaari, revontulet, autobaanat,
linnat torneineen istutettujen lehtipuiden keskellä
kuin lentoon lähtevät raketit.
Kaikki ne ovat hengen ilmausta, sitä,
miten se reagoi muuttuvaan todellisuuteen.
- Olen usein huomannut aamuisin olevani virkeä ja illalla väsyksissä.
Mistähän se johtuu?
- Iltahämärässä alkaa olla pimeä. Kulkea.
- Kaukana on kevyempi olla.
- Kuunnella ennättää aina, jos vain ääntä riittää.
- Luottavatko sanankuulijat kuulopuheisiin?
- Mistähän se sana johtuu?
- Haluaisin päästä perille johdatuksesta.
- Kuubalainen salsa on aikaansa edellä.
- Jälkeenjäänyt musiikki ei välttämättä aina ole jalkapohjista lähtöisin.
- Jälkiäänitystä on vaikea päätellä jäljestä. Se erottuu harvoin joukosta.
28.05.82 - Regensburgista Stuttingeniin:
Jälleen yksi niistä kiireisistä pikaherätyksistä:
Tunnin turha odotus hotellin pihalla,
(sitten) taksin tilaus, hälytys taksikeskukseen
pyytäen etsimään mahdollisesti Tonavan rannalle pysäköityä
harmaata, ränsistynyttä Hanomagia,
jossa on punaiset ikkunaverhot ja SF-tunnus.
Itse Tomin kanssa taksilla
läpi vanhan kaupungin ruuhkan,
yli kolmen Tonavan sillan
ja lopulta poliisilaitokselle.
Siellä saamme tietää,
että auto on jo hotelli Wiendlin edessä.
Olemme lähes kaksi tuntia myöhässä
ja edessä 400 km:n ajo.
On tapeltu rahoista ulkopuolisten kanssa,
valvottu, matkustettu, väsytty, juostu ja syöty,
vietetty konsertin jälkeisiä iltoja,
ostettu kiinalaisia, korealaisia, jugoslavialaisia, bosnialaisia,
montenegrolaisia, turkkilaisia ja arabialaisia kasetteja,
tapeltu kauppiaitten kanssa oikeudesta ennakkokuunteluun
Frankfurtin rautatieaseman läheisissä makedonialaiskaupoissa,
kuunneltu, ostettu - joskus kuin sikaa säkissä,
yövytty hotelli Teheranissa,
tilattu sektiä ravintola Melodian turkkilaiselle laulusolistille,
puhuttu musasta ihmisenä olemisen keskellä
ja ihmisenä olemisesta musan keskellä
läpi hotellihuoneiden tupakansavuisten öiden,
perehdytty kylmä- ja kuumavesisuihkujen paikallisiin erityispiirteisiin,
soitettu ihmisiltä nauru ulos,
haalittu matkalaukut täyteen punaista shampanjaa,
sesamlehti-säilykepurkkeja, sesamsuolaa,
merilevää, vietnamilaista yrttiuutetta,
ginseng- ja jasmiiniteetä, turkkilaisia seinäkankaita,
Ugandan tai Ruanda-Urundin Pili-pili -tulimaustetta,
honkongilaisia kahvilautasia, intialaisia paitoja,
kenkiä, shortseja, alusvaatteita,
saksan- ja englanninkielisiä kirjoja,
kirjoitettuja runoja, osoitteita,
tavattu tuttuja, tutustuttu ja erottu,
käyty lääkärissä, pankissa ja postissa
vaatimassa takaisin viallisen puhelinautomaatin nielemiä kolikoita,
tavattu outoja ihmisiä ihmeellisistä maista,
nukuttu autossa unen silmissä kuvitellut maisemat.
...Vielä kymmenkunta päivää jäljellä tätä kaaosta.
29.05.82 - Tuttlingen, Möhringen
Tänä aamuna herätessäni (minulla oli outo olo)
minulle tapahtui kummia.
Heräsin pirteänä kuin peipponen
- satakielen lauluun.
31.05.82 Ehkäpä vastakohdat, erimielisyydet yms. ovatkin vain lyhyen ja pitkän tähtäyksen vastakohta, so. molemmat ovat oikeita. Ehkä kaikessa vastakkain-asettelussa onkin vain kysymys aikavälistä, siitä dimensiosta, josta kutakin tekoa arvioidaan.
Raskas on kiertue valvottuine öineen.
raskas on päivä hiestä hautuvine otsaryppyineen.
On pitkä matka läheltä kauas.
Pitkään jää ajatus kiertämään menneitä kelauksia,
joissa tapahtumat solmiutuvat
menneisyyden ja tulevaisuuden palmikoiduiksi hiuskiehkuroiksi.
Mitä miettii ajatus?
Menneitä iltoja,
yksinäisyyden hauduttamia ajatusmunia
todellisuuden ja haaveen kohtauspaikkoja
väkijoukossa, orkesterilavan äärellä,
joen rantanurmikolla pimeän yötaivaan alla.
Hämmennyksen hetkiä,
kaiken täyttävän rakkaudenpuuskan hetkiä,
toivojen, pelkojen ja haaveiden hetkiä,
hetkiä jolloin odotat vastausta
elämän asettamaan kysymykseen,
odotat katsetta, jonka saat lopulta osaksesi,
odotat kosketusta, joka käärii sinut sähköiseen verkkoonsa,
odotat sanoja, jotka kuultuasi ymmärrät elämäntehtäväsi.
Tulisiko kyynel hikiseen silmänurkkaan
tätä kaikkea pohtiessa
- tai surumielisyyden vaippaan verhoutunut onnenitku?
Täyttäisikö mielen onnellisuudentunteeseen pukeutunut masennus?
Kuulisiko korva tuttuja sanoja
- uudessa järjestyksessä lausuttuina?
Etsisikö katse, harhailisiko ympäri
odottaen löytävänsä kiintopisteen?
Koskisiko käsi värähtäen arkaan paikkaan?
Sanoisiko suu ennen lausumattomia ajatuksia -
tutuilla sanoilla?
Heräisikö ajatus
pukemaan maailman uusiksi sanoiksi?
tekisikö mieli mielitekojaan?
Haistaisiko nenä tutun tuoksun?
Kokisiko ruumis värähtäen läheisyyden,
jota ei ole?
Tuntisiko iho värähdyksen,
joka ei ole tästä maailmasta?
Hiljaa siirtyy ajatuksen lainekuviointi
tyynen selän peilipintaa pitkin.
Hiljaa punertuu illan kajo
pilvettömällä taivaanrannalla
auringon mentyä mailleen,
yksinäisen auton taivaltaessa hämärässä
pitkää, loputonta keikkamatkaansa
kiemurtelevaa autobaanaa pitkin.
Hiljaa koskettelee mieli
menneiden päivien herkkiä hetkiä.
Hiljaa palauttaa muisti
hiljaa lausuttuja sanoja.
Hiljaa katsoo katse
ilman pihoja pitkin silmästä toiseen.
Hiljaa kertoo suu totuudenhetkistä,
jotka kantavat seurauksien täytettyä maljaa
lähteestä toiseen
syiden lehtimetsikön varjossa...
Arka on mieli maistelemaan virheitään.
Toivottavasti elän kyllin kauan
tehdäkseni sen.
Jospa vastakohdat ovatkin vain ajan mittapuu...
- Käännettäessä huomiokykyä (tai pyöriessä) kaikki katoaa yhtä nopeasti. Etäisyyseroja ei ole. Pyörivä systeemi on yhtä kaukana kaikesta.
- Uni jäi minulle velkaa. Keltä saan rahani takaisin?
[Jatkuu osassa IX - 01.-02.06.82 - aamuyöstä]