Runot VIII -13.9.1979

[Runot VIII 21.3.1979 - 13.9.79]

21.3.1979         (HAUTAKIVI)RUNO.

"Minä elän."kirj. Tuntematon, 1800-luvulta.

 

23.3.79

Olen aina ihmetellyt

miksi kitarani ja minä

emme ole yhtä.

 

Yhtämittaa olen ihmetellyt

sitä yhtä mittaa,

joka mittaa minua

ja sitä kitaraani

eri mitalla.

 

Talla on paikoillaan,

milloin kuljemme yhtä mittaa.

Mittaamaton on se tie,

milloin erittelemme toisiamme,

yritämme tutustua toisiimme,

milloin olemme eri mieltä.

 

Kun tullaan risteykseen,

jossa tiemme erkanevat,

tallaan itseni...

Enkä tiedä, miten pitäisi jatkaa

tätä erossa olemista siten,

että kuulija ymmärtäisi...

 

Ymmärretty sävel on puoli lausetta

ja kokonainen lause on tauko,

joka kertoo lauseen loppuun.

Lopulta lopetan,

kun ei ole, mitä kertoa.

Kun kaikki se, mitä pitäisi sanoa,

on sanottu ensimmäisessä lauseessa,

ensimmäisessä epäonnistuneessa sävelessä,

joka odottaa malttamattomana

kertoakseen kaiken sen, mitä on oppinut -

tietämättä, arvaamatta mitään,

joka koskee epäonnistumista.

 

Malttamattomana haluan kertoa

epäonnistumisestamme maailmalle,

joka kurkistaa myötämielisenä kitaraani,

ihailee sen kuluneita kieliä,

kumartuu ihastellen lanteiden kaaria myötäillen,

ihailee sen ikääntyneitä kasvoja,

pakkasen polttamia kynsiä

ja sateen kylmettämiä kirjokansia,

jotka lepattavat tuulessa,

jota ei näy.

 

Kitarani nojaa pöytään, jolla kirjoitan -

vilahdellen sanoja, jotka vilahtelevat minussa,

jotka alati painavat mieleni tallaa,

joka astuu varovasti kuin tuuli,

joka vilahtaa ohitseni,

jota ei näy.

 

Vielä kuitenkin haluaisin keskustella.

Haluaisin keskittyä tähän uuteen kysymykseen,

kysymykseen siitä,

miksi kirjosiepot lentävät ohitseni,

miksi pöytäni nojaa kitaraani -

tavalla jota se ei ansaitse.

 

Sillä pöytä on eri.

Pöytä on toinen, joka kuiskaa:

"Pötyä!"

 

Pölyä tämä mainen tallaaminen.

Asioita ei tallata.

Ne asettuvat itsestään - astuen.

Ne lennättävät tuliset nuolet

suuntaan - jota ei näy

ja toiseen - jota ei näy.

 

Näkyvää on se,

mikä pitää sisällään kaiken - näkyvästi

sanoen hyvästit kaikelle,

mikä huonosti kätkee sen,

joka ei näy.

Näkymätön viitta ojentaa meitä kieltä kohti.

Kieli on se, joka värähtelee.

Kieli on se, joka puhuu.

Kieli on se, joka on vaiti silloin,

kun suu puhuu syksyn yhdeksästä hevosesta,

jotka ovat mykkinä hiljaa kuunnellen,

kun suu kertoo syksyn yhdeksästä hevosesta,

jotka laukkaavat hidastellen

niiden esteiden kohdalla,

jotka ovat vaiti,

jotka ovat naamioituneet ylitetyiksi esteiksi

houkutellen tuttuuttaan kävelemään yli.

 

Miten tutustuisimme toisiimme?

Miten ravistaisimme päältämme päällä olevat esteet?

Miten karistaisimme harteiltamme esteet,

jotka ovat sivulla?

Miten tyhjentäisimme sen,

mikä on alle

kaiken arvostelun?...

 

Alan ymmärtää vähitellen,

pala palalta,

miksi kitarani ja minä

emme ole yhtä.

 

Kitarani nojaa pöytään

ja minä nojaan pöytään.

Kitarani nojaa pöytään,

sillä se on raskaana soittamattomista sävelistä.

Ja minä nojaan pöytään vanhana

soitetuista, niin monista soitetuista turhista sävelistä,

jotka piti aikoinaan saada esiin,

koska aikaa oli niin vähän.

 

Aikaa oli niin vähän,

koska oli niin monta soittamatonta säveltä,

joilla piti osoittaa ihmisille,

että tiedän, mitä he tarvitsevat...

 

Tiedän nyt,

että soittamattomat sävelet haluavat rauhan

tullakseen kuulluiksi yksi toisensa jälkeen,

eikä niin, että ne tarjottaisiin ikään kuin

alasimella takoen päähän.

 

Soitetut sävelet ovat rikkaruoho

Joka kuihtuu, kun syksy on,

joka versoo, kun kevät on,

joka tarkkaan seuraa

omaa olemassaolon lakiaan,

joka lisääntyy ja kasvaa joka hetki,

kun tilaisuus suo,

kun tilaisuus tuo eteen mielijohteen

johdattaen ajatukset pois siitä,

mikä on tärkeää

ja vähemmän tärkeää.

 

Minä alan tuntea sen kysymysmerkin,

joka panee kitarani

mietteliäänä nojaamaan kirjoituspöytääni

ja olemaan vaiti.

 

Meidän pitäisi tutustua uudelleen

niin kuin vaimoni ja minä,

jotka olemme hiljaa toisillemme -

kuitenkin hyväksyen sen,

että olemme vaiti - puhumatta mitään,

olematta kuitenkaan mitäänsanomattomia.

Sillä vaimoni ja minä

kitarani ja minä

tulemme.

 

Me tulemme koko ajan.

Meidän tulemisemme on sitä,

että meiltä tulee joskus jotain,

joka ylittää tämän tulemisen rajan,

tämän hirveän ylipääsemättömän ongelman,

joka tulee joka hetki

eteemme ja taaksemme,

jos katsomme eteemme

ja jos emme katso taaksemme.

 

Minä tulen ja menen.

Mennen tullen sanon kuitenkin:

Jos vain maltan olla hiljempaa,

jos vain maltan olla nostamatta meteliä itsestäni,

jos maltan olla riittävän hiljaa -

jatkuvasti YHÄ hiljemmin,

NIIN SE ALKAA SOIDA

SE JOKIN

MINUSSA.

 

30.3.79        

Mikä on seuraus, mikä on syy?

Tässä jo mielikin hämmentyy...

Kohtalo oikukas roolissa toinen,

toinen vuorostaan Onni moinen.

Kylväjä elämän kuolemaan liittää,

Sattuman satoa ihmiset niittää.

Toive jos ahdingoss' auttaa ei voi,

vain harva sitä tyynenä kommentoi...

 

28.04.79

Tekisi mieleni kirjoittaa runo siitä,

miten runon alkoi tehdä mieli kirjoittautua sisälle minuun

(saada minut kirjoittamaan se).

 

Joskus olen kuin opisto

johon sanat kirjoittautuvat sisälle yksitellen

mutta kuitenkin jonossa - ikään kuin kuullakseen,

mitä minulla on sanottavana nähdessäni heidät.

 

Sanat peilaavat itseään minussa

ikään kuin katsellen aran ihmettelevästi sitä,

joka heidät loi olemaan - sillä kertaa,

joka pani heidät pituus- ja painojärjestykseen,

tärkeysjärjestykseen, paremmuusjärjestykseen

ja suosituimmuusjärjestykseen,

kunnes ne itsekin alkoivat ihmetellä,

mitä järkeä koko tässä jutussa on.

 

Kuitenkin - jatkuva sinne menemisen mieli

teki heitä toisesta päivään...

Miten hyvä onkaan näkö molempiin suuntiin.

......

 

4.5.79

Joka yö vaipuessani uneen alkaa mieleni Odysseia;

paikallaan olemisen harharetket

eläväksi muuttuneen labyrinttilaboratorion katveessa

seinäviidakon viidakkoseinien sisällä.

 

Kaikki lehdet alkavat hehkua merkityksiensä paljoutta.

Kaikkien niiden tulella on jotain sanottavaa minulle.

Kirjojen lehdet kisailevat minussa sanojaan sekoitellen

- näennäisen mielivaltaisesti -

löytäen poissaolollaan loistavia, salaisuutta hohtavia yhteyksiä

näennäisten päivänvaloerojen välillä.

 

Puiden vihreähehkuiset lehdet kevätaikaan

ja samojen tai toisten puiden punahehkuiset lehdet syksyllä,

jolloin ne vapautuvat unituulten riepoteltaviksi - raa'asti tai hellästi.

 

Sävelten leijonat ja karitsat vieretysten yön sylissä,

unen suomassa järjestyksessä loppuun saakka.

Hämärä utuinen aavistus nousevasta päivästä

keijujen keskellä soiden.

...

- Kun synnyin,

synnyin puettuna avaruuteen,

säteetön kehä pääni päällä,

auringonpaiste silmissäni.

 

- Kun elän,

elänkö kehäpäätelmien rajujen pyörteiden imussa,

rengassilmät kiiluen, pää pyörällä,

korvat soiden, kynä savuten,

nenä tuhisten, suu vaahdossa?

 

- Kun kuolen,

kuolenko seppelöitynä kuun kelmeyteen,

tähtisadetikut sormissani(ko) maan alla..?

Osittavatko ne taivaan tuuliin -

tyhjääkö tuijottaen? (*Vrt. Karhunpeijaiset)

 

13.5.79

En sano mitään liian laveasti.

Sanottu mikä sanottu.

 

Mistähän johtuu,

että poliitikot puhuvat niin paljon,

kun oikea hetki tulee

ja ovat vaiti vain silloin,

kun aika ei ole vielä koittanut.

He näyttävät osaavan valehtelemisen taidon

- kaikki - aivan nappiin.

Paitsi ne,

jotka ovat aina äänessä.

 

he osaavat olla niin hiljaa niin monista asioista -

sanotaan nyt vaikka... taiteesta -

oltaessa puhumatta mitään.

Tai kun pitäisi kaivaa yhteiskunnan perusjalkaa (savesta),

niin eivät he välttämättä tee työtä käskettyä

tai (edes) vuorotta

käy vieraissa maissa.

 

Maista kaikista sittenkin

on taivas se mulle rakkahin.

Kullankallis kotiseutu

seutukaavoineen alennusmyynnissä.

Hopeapajut kilisevät tyhjää,

eikä neito käy enää lähteellä.

 

Joku on vapautunut helminauhojen kahleista.

Yössä soi rastas.

Ei vastaa kaiku,

kun kukko kiekuu aamupuurot suussa,

häntä koipien välissä.

 

Pitäisi säveltää maailman synty ennen kuolemaa

- keuhkot kuin hiilivalkealla -

tulisieluisesti soiden.

 

Vain kenraali voi tervehtiä

ohimarssivia kuoleman sanansaattajia

sanomalla: Eläköön!

 

Olen niin väsymystä täynnä,

etten jaksa tyhjentää edes itseäni.

Tyhjät nuottipaperit odottavat lyijymyrkytystä

oksentaakseen sävelet ulos salavihkaa

- taakseen katsomatta -

kuin häpeillen.

...

Vinkuintialainen söi siansaksaa

riikinruotsalaisittain murtaen

jalkapuuvitsejä leipäläpi auki,

tunteet kuumana,

rintaäänellä

suutaan pieksäen.

 

21.5.79 torstaiaamuna klo 02.30

Joen ranta

ja sen peilikuva vedessä.

Miksi minua rangaistaan kahdesti

samalla kokemuksella

yön yksinäisenä hetkenä?

 

5.7.79        

Aamun selkä kaartuu huomenna

varhain aamulla.

Olen elänyt tämän päivän loppuun

- sammunut.

Kesäyön himmeät parkkivalot

kuin auringonlasku

läpinäkyvän talon ikkunoista.

Synkät ajat odottavat talveaan.

Runoilija halkoo hiuksiaan

viiltävällä tarkkuudella.

Eikä mikään muutu.

On... Jokin on muuttunut...

 

Jokin on lähtenyt sille tielle,

alkanut tarpomaan vastavirtaan

enteillen viiltävän kirkkaina kuplivia alkulähteitä

maan suonessa

korven saniaisten mykän viittomakielen alla -

katveessa.

Paljon puhumatta -

vaiti.

 

Selkeä ajatus kuin valoilmiö

Kainuun kesäöisten

sumusta kohoavien vaarojen yllä.

Tienviitta

joka näyttää kaikkialle

joka paikkaan samalla kertaa.

Toistaa sen

mitä tietä joku on tullut

tai joskus menee.

 

Viitta joka ei kerro

monettako kertaa tämä kaikki tapahtuu,

monettako kertaa sumu nousee vaarojen ylle (vaarojen) lomasta,

monettako kertaa tuo sykähdyttävä hetki toistaa itseään

ja monettako kertaa vielä toistuu.

> [* Ks. "Minun Kalevalani"]

Loputon jatkuva alkaminen

jota rytmittävät lukemattomat alkuun pysähtymiset

ikään kuin päämäärä

ikään kuin jo olisi saavutettu.

 

Korpi - sen sammaloituva sammal,

jonka keskeltä elämä lähtee itämään

kohti auringonnousua

joka aamu.

 

Joka aamu

kun vesilinnun pää nytkähtää

lämpimän siiven suojassa,

herää ajatus - alkaa luomaan/luoda maailmaa,

erottaa maat ja vedet toisistaan (- sumusta).

Herää ajatus erottaa niemet ja rannat,

erottaa maat ja meret,

halkaista ilma

avata ovi tuulen tupaan.

 

Maailma syntyy joka hetki

kun ajatus kiertää kulkuaan

temmaten silloin tällöin tuulesta kiinni

ilmojen pitkillä pihoilla kaikuna kiirien

huhun lailla suonten sokkeloissa

kohisevasta galaksista toiseen.

 

Joka ilta

kun tammukan tuikki

ensi kerran kohtaa suvannon peilikalvon,

syntyy maailma.

Syntyy uusi käänteiskuva, uusi negatiivi,

joka on olemassa

ja tuntuu.

 

Jotkin kaksi asiaa

- jotenkin kummallisesti -

silloin kohtaavat toisensa,

tervehtivät ja jatkavat kulkuaan

kuin selkeän kirkkaana peilikuvana

eri suuntiin kuin muikku ja mansikka

rupatellen hetken joutavia

leikillisesti lörpötellen korvat höröllä

kuin uutiset ... hiilivalkealla.

 

Kaikki se mikä on mennyttä, pysyy.

Kaikki palautumattomat asiat ovat kuin kasvi,

*joka jättää jälkeensä siemenen

erehtymättömällä veitsenkirkkaalla varmuudella,

tietoisena sukukypsyydestään

hajoten ja monistuen

tuhansiksi syntymisiksi ja jälleensyntymisiksi

tehden tilaa tulevaisuudelle

antaen mahdollisuuden mahdolliselle

kantaa kortensa kekoon.

 

En kadehdi tuota osaa

niin kuin en omaanikaan.

Sillä - mitä eroja meissä on?

Mitä eroa on siinä

kun toinen tulee ja toinen menee,

kun jo pelkkä sanakin voi yhdistää ne

erottamattomaksi liitoksi.

 

Mitä eroa on siinä,

että toinen menee

toisen tullessa

kun jo pelkkä aikakin voi liittää ne yhteen -

samaistumalla.

 

Mitä eroa on yöllä ja päivällä

menivätpä ne tai tulivatpa ne

minne suuntaan tahansa

vaikka mistä,

kun jo pelkkä paikkakin

voi kohdata ne samassa paikassa

yhteen kytkien kuin meden ja marjan.

 

Mitä eroa on illassa ja aamussa,

jos aamu kääntyy iltaa kohti

ja ilta puolestaan kumartaa aamun puoleen

ajan ja paikan ykseyden hellässä hoivassa.

kun hämärän hengille

aamu on yön ilta.

 

Maailman synty

on ei-maailman vaipumista vanhuuden lepoon

yhtä tyynesti, [ja] rauhallisesti

kuin uuden elämän

kirkkaana tuulta viiltävä ensiparkaisu...

 

21.8.79        

Sileät rannat meren kulkea.

Joustava ilma sateen pudota.

Kuinka monin miljoonin kerroin

sopeutumisemme onkaan varmistettu...

Esi-isät ovat tehneet tarkkaa työtä öin ja päivin.

 

Kuinka sopivasti vuodenajat vaihtelevatkaan.

Kuinka sopuisasti lapsi haluaakaan kasvaa suuremmaksi.

Miten sattuikaan, että viime kesänä

sähkökatkaisin piti sammuttaa jakkaralle nousemalla.

Ja nyt tarvitsee vain nousta varpailleen,

niin kaikki sujuu muitta mutkitta.

Miten opettajanvaistot  heräävätkään nelivuotiaassa tytössä,

kun pikkusisko kaipaa ohjaavaa kättä.

 

Miten ihmeellisesti kalat vähenevätkään puroista,

ikään kuin varoittaakseen - kunnes niitä ei enää ole.

Kummallista kuinka metsämarjat tekevät hedelmänsä

eri kesinä eri paikoille

ja kuinka kestävä ja pitkäikäinen voi olla

vuosituhansia maassa untaan nukkunut siemen.

 

Sanotaan, ettei pihlaja kanna kahta taakkaa samana vuonna.

Nyt näen, että runsaslumisen talven jälkeen

se ei kanna marjaa.

Entä sitten?

Sitten rastaat syövät eläkeläisvanhempieni viinimarjat.

Ei ole lainkaan merkillistä se,

että he puolestaan tulevat toimeen

ilman mustaherukoita,

joten sattumien sarja loppuu

siltä osin siihen pisteeseen.

Paitsi että he puhuvat siitä minulle,

minä kirjoitan sen tähän

ja tämä kirjoitus - julkiseksi tultuaan -

saattaa vaikuttaa siihen,

että miljoonat ihmissiemenet alkavat kypsyä ihmisiksi

tajutessaan tämän avulla

luonnon kiertokulun elävästi.

 

Tämä kaikki on ainutkertaista.

Eivät ne olleet mitä tahansa rastaita

eivätkä mitä tahansa vanhempia, vaan

juuri ne ja he - silloin ja siellä

ja minä tässä - nyt ja ikuisesti,

jotain jatkuvaa sopeutumisen spiraalikierrettä -

ei niinkään paikassa kuin ajassa

ei niinkään ajassa kuin tajuamisessa!

 

Täytyy olla jotain tilapäistä,

joka nousee esiin, pinnalle tärkeysjärjestyksessä.

Sillä ilman tärkeysjärjestystä

ei toiminta, ei elämää ole mahdollista,

sillä ilman muuttuvaa tärkeysjärjestystä

ei toiminta, ei elämä ole mahdollista.

 

Ja kuitenkin:

Ei ole olemassa tärkeysjärjestystä!

On vain usko siihen.

Ja tuo usko ylläpitää elämää,

tekee olemisen mahdolliseksi,

tekee tulemisen odotetuksi,

jättää menneen taakseen.

 

Ilman tärkeysjärjestystä

ei mennyt jää jälkeen,

eikä tulevaisuus uskalla saapua.

Ilman tärkeysjärjestystä

ei mennyttä  voi palauttaa mieliin

eikä ennakoida tulevaisuutta.

 

Ilman tärkeysjärjestystä

ei voida valita elämän ja kuoleman välillä,

koska niitä ei voisi erottaa toisistaan.

Ne olisivat kuin sadepisaroita,

jotka rapisevat kattoon toistensa kaltaisina -

tehden uneliaaksi ...

 

Jos oppiminen on kuumehouretta,

niin elämä on itse sairaus, itse syy,

joka panee ruumiin toimimaan, solut liikkeelle.

Keuhkoputkistoni nurinniskoin,

ylösalaisin kasvava taimitarha, porkkanamaa,

tunturinotkelma ukonputkineen,

joista tehdään suuria huiluja,

jotka soivat tuulessa:

"Voi, Biret-Maaret, voi..."

siellä, missä ei ole puita tiellä

eikä tien vieressä.

 

Mistä aloitinkaan, mihin lopettaisin?

Elämän liikkeellepaneva voima on se,

joka panee minut erottamaan

alun ja lopun toisistaan.

Mitä enemmän huomaan noita eroja,

sitä läheisemmiksi ne alkavat käydä toisilleen.

 

Millaista on, kun alussa ottaa loppukirin,

kun etsin sateenkaaren päätä,

kun tavoitan varjoni itse teosta,

kun ohitan kilpikonnan,

kun lasken piin desimaaleja,

kun ammennan lammen vettä tästä tuohon -

pohjattomalla astialla,

kun alus kadottaa maineensa,

menettää sen myrskyn ulvoessa,

kun vieras tulee tutuksi -

ja sitten taas vieraantuu,

kun sairas tulee terveeksi,

kun tapahtuu jotain,

joka on järkevää tai yleisesti hyväksyttyä

- vaikkakin ehkä rikollista -

kuten antaminen ja ottaminen,

vastaanottaminen ja vastaan paneminen,

kun nokka irtoaa pyrstön tarttuessa

elämän vaakalaudalla

nuoralla tanssien.

 

6.9. 79        

Haluaisin kirjoittaa loputtomasti.

Haluaisin istua loppumattoman paperin reunalla,

kirjoittaa satojatuhansia sanoja,

maalata myriadeja kuvia,

löytää oikean sävelen

ja sitten kuolla pois

täynnä elämisenhalua,

tipahtaa - ikään kuin vahingossa - yksinkertaisesti

arkimaanantaina ilman kirjanpitoa.

 

Olen valmis siihen sinä päivänä,

kun lakkaan kiroamasta

kaupunginisien tyhmyyttä ja lapsellisuutta,

kun lakkaan halveksimasta lapsien viisautta.

Se päivä ei ole kaukana.

kaukana ei ole anteeksiantava sade,

joka lankeaa yhtä varmasti

kaikkien heidän päällensä -

kuin yö lankeaa kaiken sen ylle,

joka on valmistautunut ottaman yön vastaan.

Yö tulee niille,

joille yön tuleminen on selviö.

Yö ei ole arpajaisvoitto.

Yö on...

 

Kuinka voin käsittää ajatuksen panteismista

kuin eläväksi olennoksi,

joka historian aikana syntyy, elää ja kuolee -

syntyäkseen uudelleen uusissa vaatteissa,

poistuakseen yöjunalla,

palatakseen taas tuttuna vieraana -

sittemmin hieman vieraantuneena tuttuna

sittemmin jokapäiväisenä ystävänä,

elämänkumppanina.

 

Meidän päivämme ovat lasketut.

Pikkuväki on alati työssään, eikä väsy.

Kunnes väsyy jonakin päivänä,

pukeutuu sammalfrakkiin ja homeleninkiin

yljän saapua...

...

Miten täyttäisin nämä sivut?

Miten kuvaisin ne onnelliset hetket,

joita elämässäni on ollut?

Miten tallentaisin - paperia hellästi koskettaen -

ne pahan mielipahan tunteet,

jotka pippuroivat ja ruudittavat päiviäni?

Kuinka sanoisin sellaista,

jonka kuvaus on kuin

epäjumalankuvan tuhertamista?

 

Sanat eivät riitä kertomaan,

kuinka sen tekisin

ja erityisesti:

Miksi?

 

11.9.79        

On syksy.

Yön aikana on kuu siirtynyt ikkunasta toiseen,

antanut tilaa aamuyön varhaiselle erämiehelle,

joka astuu läpi leikatun viljapellon

kuhilaiden, haasioiden, paalien ja seipäiden lomitse,

yli karjaniittyjen heinäryhdän,

pitkin lätäkköisiä pellonvieruspolkuja

aamu-usvan väistyessä vaiteliaana.

 

Hiljainen on kylätie

autioituneiden ulkorakennusten,

kuihtuneiden, sisään lysähtäneiden kivinavettojen

ja metsittyneiden peltojen keskellä.

 

Ei kokoonnu harakkaparvi syksyisille sänkisaroille

Ei kasva mansikka kiviraunioissa.

Ei kuulu vaarin tekemän pajupillin liverrys nuorilta huulilta.

Ei ynise vasikka haassa.

Kylä on kuollut.

Ei kuulu kosken kohina.

Kuuluu voimalaitoksen humina.

Ei näy mutta kuuluu kauas

ja pitkään.

 

Syksyn tulo alkoi lakkasuolta,

ojanvieruksien mansikkapaikoilta,

mustikkametsistä ja vatukkavaaroilta,

kunnes tammukka nousi koskeen,

hakkuuaukeiden kannokot paisuivat puolukkamättäistä

sulkasatoisen metsäkanan nokkia

ja räpistellä kylläisenä lentoon.

 

Helteiset iltapäivät

porokarjan makailla suoaukealla,

jonka ylle iltayöstä

revontulet hiipivät valjuina tutkiskelemaan.

Sammal imee karpaloa.

Suvannon hauki ahmaisee palan siimaa,

kunnes myrskyn pudottamat

syksyn keltaiset ja ruskeat lehdet

säikyttävät vesikansan märkiin sammalkoloihinsa,

pohjaheinien peittoon

puron reunahelman alle tai kivenkoloon,

jossa simpukka kutoo helmisukkaa...

 

Illalla etsin tietäni takaisin

taskulamppu kädessä, toinen käsi taskussa,

ylpeänä lankeemuksistani

askeleen upotessa suohon.

 

Tarvon Tarvassuota

reppu selässä, selkäreppu mielessä,

repsahtanein katsein, väsyneenä marjoista,

kypsempänä,

vanhempana kuin konsanaan.

 

Ja sitten sienet:

nuo lakritsilta tuoksuvat mustavahakkaat,

pähkinänmakuiset ukonsienet, ryöpättävät rouskut,

maasta ponnistavat kantosienet

kevyine neulastaakkoineen,

hautomattomat, keittämättömät maanmunat,

kilisemättömät kuukuset,

kiitettävät tatit

ja madonsyömät lampaankäävät

tai myrkylliset nääpikkäät,

maankuoren läpi murtautuvat punaiset kärpässienet...

 

Miten erotankaan ne kaikki toisistaan - ja maasta.

Miten usein potkaisenkaan ne nurin -

katsoakseni, mitä katon alla asustaa.

Onko hatun sisällä järkeä...

 

Linnunrata alkaa erottua,

kun puolukka punertuu.

Lintuparvien radat kaareutuvat

täysien heinälatojen ja pimenneiden riihien ylle,

seireenilauluilta tuoksuvien soiden poikki

kohti metsälampia metsän aurausjälkien suuntaisesti

auraten ilmaa siivet selässä suhisten.

 

Puutarhasta en puhukaan,

sillä väsyttämällä uni tulee -

nyt...

...

Olen tottunut kysymään,

jos en tiedä.

Poliitikot tietävät senkin,

mitä ei edes osata kysyä.

Siksi ei heidän tarvitse kysyä silloinkaan,

kun eivät tiedä,

mistä onkaan kysymys.

 

Tämä vastaus

on tähän saakka vaivannut kysymyksiäni,

koska se ole tiennyt,

kenelle se kuuluu.

Maailman ongelmat

ovat olleet niin mutkikkaita selvittää,

koska vastaukset ovat pitäneet

kysymykset omana tietonaan.

 

Näkyjen näkijät saavat oikeita vastauksia

osaamatta kysyä.

Historiantutkija päättelee vastauksista kysymykset.

Poliitikoilla on aina vastaukset valmiina,

koska kysymykset eivät ole heille tärkeitä -

puhumattakaan siitä,

että niillä olisi jotain järkevää tekemistä keskenään.

 

Tulevaisuudensuunnittelija

yrittää nähdä vastaukset suoraan kysymyksistä.

Tavallinen kansalainen kysyy ja kysyy,

saamatta koskaan vastausta.

Joku pappi taas näkee kaikkeen saman vastauksen

- kysyttiinpä häneltä mitä tahansa.

Opettaja puolestaan kyselee

päivästä toiseen (samoja asioita)

vaikka tietääkin joka kerta oikeat vastaukset.

Oppilaiden on kuitenkin vastattava

kaikkiin kysymyksiin.

 

Vaikeinta on silloin,

kun pitää vastata  tyhmiin kysymyksiin,

kun sekä kysyjä että vastaaja

tietävät molemmat tietävänsä.

Kuitenkin on kysyttävä ja vastattava,

että olisi jotain järkevää tekemistä,

kun päättäjien järki ei riitä parempaan -

vaikka onkin isot kengät.

 

Asianajajat ajavat takaa

porsaanreikiin johdattelevia  kysymyksiä.

Uskovainen ei kysele koskaan - ihmisiltä.

Mykän on vaikea vastata,

kuuromykän vielä vaikeampi.

Kunpa terveet osaisivatkin kysyä oikein.

 

Hallitsijan ei tarvitse välttämättä vastata.

Diktaattori vastaa - sanelun sijasta -

ensisijaisesti vain toisarvoisiin kysymyksiin,

ellei ole tosi  kysymyksessä,

jolloin hän vastaa teoilla puhuen...

- tarvitsematta vastata edesvastuuttomista teoistaan -

olematta silti täyttä ymmärrystä vailla.

 

Kysyvä eksyy tieltä,

jos hänelle vastataan oikein väärin.

Aivopesu on harhaanjohtoa;

eihän taulusienikään pese itseään vaan taulua.

Lunttaaminen on oikean vastauksen antamista

oikeaan kysymykseen

- varman päälle.

Juuri siksi siitä rangaistaan.

 

Peruskysymykset jäävät useimmiten maan alle.

Utopistin vastaukset liitelevät pilvissä.

Taivaanrannan maalarin vastaukset

ovat liian kaukaisia arvioitaviksi.

Matematiikan vastaukset tulevat yleensä jälkeen päin.

Propagandisti vastaa,

ennen kuin ehditään kysyä.

Suuret opettajat

eivät useinkaan näytä antavan vastausta laisinkaan.

 

Kaikki kysymykset

ovat jo puolestaan vastauksia siihen,

onko kysymys oikein asetettu.

Hyvin asetettu kysymys

pakottaa useimmiten vastaamaan oikein.

 

Kysymys ei ole tietokilpailusta - tässä elämässä.

Toisarvoisilla kysymyksillä kansa 

saadaan näpertelemään.

Kysymyksillä ei pitäisi leikkiä,

mutta leikkimielellä tehty kysymys

osuu usein naulan kantaan.

Se ansaitse moukariniskun kaltaisen vastauksen.

 

Oppositiossa olevat esittävät kysymyksiä,

joihin tietävät olevan mahdotonta vastata yksiselitteisesti.

Yksipuoliset kysymykset johdattavat sivutielle.

Sivullisten tekemät kysymykset

ovat usein harmittavia ja tyhjänpäiväisiä.

 

Joskus vastaus tulee väärältä henkilöltä.

Kukaan ei ole vastaaja omalla maallaan.

...

 

13.9.79

Vasta nyt ymmärrän,

miksi Optatus-vaarini nimitti ihmisiä tuhmiksi

tarkoittaessaan tyhmiä ihmisiä.

Tyhmyys on joskus niin suurta,

ettei sitä enää kukaan vakavissaan

voi uskoa tyhmyydeksi,

kun tosiasiat viittaavat ilmiselvään,

tarkoitukselliseen pahantekoon,

ilkivaltaan, oikean muuttamiseen vääräksi,

ettei sitä enää kukaan usko

tyhmyyden aikaansaannokseksi.

 

Ei kaupunki valitse tyhmiä ihmisiä johtajikseen.

Kaupunki valitsee ne,

jotka osaavat olla tuhmia kuin lapset,

jotka osaavat antaa

mielihyvän ja mielipahan tunteidensa

tehdä ratkaisuja,

jotka huutavat järjen puutettaan;

Olla tekemättä mitään,

jos ei uskalla tehdä pahaa - avoimesti.

 

Kaupunki valitsee tuhmia ihmisiä hallitsijoikseen,

sillä nuo ihmiset uskaltavat käyttää moraaliaan väärin

- kenenkään rankaisematta.

He uskaltavat käydä kauppaa arvoilla,

koska nuo arvot ovat heille arvottomia,

ellei joku toinen pidä niitä tärkeänä.

 

Ihmiset ovat tuhmia,

koska tekevät pahaa -

ymmärtäen ja hyväksyen sen.

Tyhmät ihmiset tekevät pahaa

vain tietämättään.

Juuri siksi he ovat rehellisimpiä,

luotettavimpia kaikista.

 

Ei ole olemassa tyhmiä ihmisiä,

sillä tyhmiä olemme me kaikki.

Sana on tässä mielessä merkityksetön.

On olemassa tuhmia ihmisiä,

jotka tekeytyvät tyhmiksi

pyrkiessään urallaan eteen päin,

tietämällä sen,

mistä sanovat olevansa tietämättömiä.

Tällä tavalla he murhaavat ihmisiä,

ideoita ja aatteita

kenenkäänheitä rankaisematta.

 

Mikäli heitä alettaisiin rangaista,

muotoutuisivat he vain uudella tavalla,

pukisivat ylleen uudet vaatteet  -

keisarin tulla.

 

Vain kauppiaat ovat rehellisiä,

sillä jokainen tietää heidän petkuttavan (yrittävän petosta).

Pahimpia ovat papit;

Useimmat uskovat heihin

odottaessaan valkeiden vaatteiden lipumista päälleen

ennen loppua ja sen jälkeen...

  

- ARMENIAN -PÄIVÄKIRJA 28.9. - 16.10.1979 > ks. erillinen runodokumentti

[Jatkuu osassa IX: 20.10.79]


Koti » Päiväkirjat » Runot A 1963-1981 » Runot VIII -13.9.1979-