Runot XXVI 2001-20.04.05
15.11.01 klo 00:46
Yhä useammin
pysähdyn (hätkähtäen) katselemaan menneisyyttä.
Kuinka raskas on ollut meidän tiemme -
kuin tuohesta tehty juna,
josta tuuli kaapii kevyen pois päältä.
Palelevin päin katselemme,
joko kesä häämöttäisi tunnelin toisessa päässä.
Mutta tuuli vain pimenee
ja varjot sekoittuvat hämärään,
vaikka ilta on vielä kaukana.
Niin mennyttä kaikki.
Jopa tulevaisuus on jo mennyttä,
kun ei enää usko,
että tulevaisuudella olisi jotain uutta pukinkontissaan.
Ainoana tuliaisena ovat muistot menneistä jouluista.
Mikä onni,
jos onnistut muistamaan menneestä jotain uutta,
jotain jo kertaalleen unohtunutta,
sellaista, jota ei muista kokeneensa.
Sillä kaikki uusi, mikä tulee,
on vain jo moneen kertaan koetun uusiutumista.
Jokainen päivä on,
kuin vääntäisi lattiarievun kuivaksi
- niin kuin jo monta kertaa ennenkin.
On vain syrjäytymisen näkymätön taakka,
se että tuntee olevansa tiellä -
joka paikassa aina väärässä paikassa,
koska ei voi osoittaa millekään paikalle,
että olisi juuri sille tarpeellinen.
On kuin olisi ajan riepu:
vähemmän tiellä, jos olisi kuivaksi väännetty.
On kuin aika ei päästäisi kunnolla kulkemaan,
koska olen itse sen jarruna.
Mikä on se kuningas, joka hallitsee aikaa
vain kykenemällä hidastamaan sen kulkua?
Minä - ajan ja paikan kerjäläinen -
anomassa almuja,
jotta ne saatuani
aika pääsisi jälleen vaihtamaan paikkaa
ikään kuin minua ei olisikaan
koska olen unohtanut ajan pituuden.
Mitä muuta syytä jäljellä
kuin oma perhe
jatkaa tätä jarrumiehen ammattia,
muistuttamassa,
että meilläkin on oma menneisyytemme.
Sillä myös tunnelin takana on valo, siellä,
mistä olemme syöksyneet mustaan tuulitunneliin.
Jos ei olisi hiven rakkautta,
ei tätä kukaan kestäisi.
"Ei iloja monta ihmislapselle suotu..."
Mitä tästä jää jäljelle,
kun tarpeettomat sivut on pyyhitty yli?
Tänään on juhlapäivä,
sillä tunnen vanhenneeni
enemmän kuin mihin muistini yltää.
Miten voisin rakastaa niin paljon,
että olisi hyvä olla,
että itsekin saisi osan sitä rakkautta,
jota haluaa itselleen -
muille välitettäväksi?
24.11.01 klo 03:17
Niin monta aikaa vuorilla ja laaksoilla.
Hento on väli syntymän ja kuoleman välillä.
Ohut ja lyhyt kuin lanka,
jota olen kerinyt syntymästä saakka,
siitä lähtien, kun tajusin olevani joku.
Siitäkin on jo niin kauan, etten enää muista tarkkaa hetkeä.
Olenko koskaan muistanut jälkeen päin sitä hetkeä,
jolloin aloin muistamaan jotakin itsestäni?
Luultavasti ensimmäiset muistoni olivat toiveita
päästä eroon lähimenneisyydestä,
toiveita tulevaisuudesta
päästä eroon nykyisyydestä.
Vasta sitten, kun tulevaisuus osoittautui
harhaanjohtavien toiveiden tuottamaksi harhaksi,
aloin ensi kerran miettiä siihenastista mennyttä elämääni.
Nykyisin tulevaisuus on jotain kaoottista,
jotain, joka ei kuulu minulle,
jotain, jota vain katsellaan kaihoten
erilaisilta videonauhoilta, TV:stä,
joka on kuin profeetat - aina vieraalla maalla.
Minulle kuuluu menneisyys,
koska vain se tunsi minut nuorena,
jolla elämä oli vielä edessä.
Mitä voimaa saan omasta menneisyydestäni,
jotta selviäisin taas pari päivää eteenpäin siten,
että ne johtaisivat parempaan suuntaan,
jotenkin siten,
että ne kykenisivät poistamaan
edes pienen osan siitä pahasta,
mitä olen tehnyt itselleni ja muille
pohtimalla sitä pahaa,
mitä elämä on minulle tarjonnut
parin viimeisen päivän aikana.
Elämänlanka on ohut.
Siksi se niin helposti muuttuu elon seittisokkeloksi.
On seitinohut ero siinä,
kuljetko tanssien sitä pitkin
vai oletko takertumassa siihen kiinni.
Masentaa huomata,
kuinka merkittävää kaukaisin menneisyys on.
Elät tätä elämääsi kuin vieraana.
Eikä ole ketään,
joka olisi kulkenut kanssasi samoja polkuja,
astellut samoja kaislikkorantoja,
joilla lepät kurkottautuvat katselemaan silmiäsi
- niitä jotka olet jo melkein unohtanut
vain sisälle päin pälyillessäsi.
Ei ole ketään,
joka uteliaasti katsoisi minuun,
kääntyisi puoleeni,
kertoisi paljon.
Ei ole ketään
kuka tulisi,
kuka näkisi ennen kuin menee pois.
Ihminen olisi kuolematon,
jos häntä kohdeltaisiin ihmisenä.
Kun ei,
niin vain lapset voivat jatkaa tätä elämää.
Ei elämä ole kirottua eikä huonoa.
On vain oma suhtautumisemme,
kaukoputki-tuntosarvemme siihen.
Suhde elämään on hyvä tai huono.
Ja se suhde ilmenee siinä,
oletko sairas vai sokea,
tai niin sokea,
ettet näe omaa sairauttasi.
Luulet siis itsesi terveeksi
ja maailman siksi, joka on sairas.
Elämä jatkuu nuoruudesta vanhuuteen,
mutta höperyys pysyy -
aina samanlaisena.
Olen alkanut ymmärtää
viimeisten kymmenen vuoden aikana,
että olen sairastumassa vanhuuteen.
En siis ole sokea,
koska huomaan sairastuneeni sokeuteen,
siihen että en näe niitä seikkoja,
jotka aiheuttavat sairastumiseni.
Olen sairastumassa vanhuuteen.
En ikäni puolesta, vaan siksi,
että koen itseni tarpeettomaksi tällä sairaalla planeetalla.
Tietokonehirviöt surisevat työhuoneessani vielä silloinkin,
kun olen sammuttanut ne kuolonuneen,
kun tähtituike on jo aikaa sitten
kadonnut omista silmistäni,
kun tähtisumuja tavoitteleva katseeni
on peittynyt tavoittamattomien toiveiden kaihiverhoon.
Kuulen kellon tikityksen.
Se tikittää niin hiljaa,
että on otettava se korvani lähelle
varmistuakseni siitä,
että aika varmasti kuluu taakse, pois
vaikka kulkee eteenpäin.
Neljä on kohta kello, enkä saa unta.
Meneekö vielä monta vuotta siihen,
etten enää kuule edes kuolinkellojen ääntä?
Jäävät minulle jäljelle vielä kuitenkin
nämä hiljaiset hetkeni,
ne, jolloin ketään muuta ei ole läsnä
ääntä tuottamassa - minulle kylläkin kuulumatonta.
Tällä ajatusmallilla
minun pitäisi hoitaa perhettä, lapsia,
jotka kaikki pitävät yhdessäoloa luonnollisena elämäntapana.
En ole oppinut elämästä mitään.
Minä vain poukkoilen elämän kentässä
kuulumatta minnekään muualle kuin muistoihini,
sinne, mikä elämästä jäi yli,
mikä ei enää mahtunut sisälle senkertaisiin kokemuksiin,
tai mikä jäi elämättä loppuun,
mikä jäi kesken,
sai keskenmenon, kun ei jaksanut odottaa loppuun.
Niitä keskenjääneitä, keskeneräisiä tapahtumia
on vain niin paljon,
etten enää kykene arvioimaan,
mikä oli se erityinen vaihe,
jolloin kaikki meni pieleen - tai ainakin osa.
Ei kuitenkaan pitäisi olla valittamista nykyisyydestäni.
Että se on niin pinnallista,
on kuitenkin monin kerroin syvempää
kuin ne aikaisemmat vuodet,
joita nykyisin nimitän pinnallisiksi.
Lyhyesti sanottuna:
Olen elämäni ensimmäisessä kriisissä
johon muut selvästikään eivät ole syypäitä.
Pelastakoon ken voi.
11.01.2002
Ei näitä voi sanoiksi pukea,
koska pää on niin muikea.
On onttoa tallentaa elävä dokumentti siitä,
mitä kukaan toinen ei voi kokea samoin:
Minuus istumassa tässä -
pää täynnä toisten kokemuksia elämän varrelta.
Jo pitkän aikaa tietoisena kuolemasta.
Ikääntyneenä -
tuntien kuinka tunnit vierivät,
eikä elämä valu pois
vaan kihisee kaikkien muiden
paitsi minun omaa elämääni.
Elämä jatkuu siis ympärilläni.
Mietin,
miltä toisista tuntuu,
kun kutsun heitä perjantai-illaksi istumaan iltaa
ja katsomaan Velho-trilogiaa videolta.
Ja miltä Keijosta tuntuu,
kun hän ei tiedä mitään minun mietteistäni.
Aion kadota menneisyyteen.
Menneisyys on ollut niin paljon rohkeampaa,
niin paljon totisempaa
kuin tämä päivä.
Pakenen menneisyyteen,
koska en selviä tästä päivästä,
näistä Internet-verkoista.
Miten voisin kuvata itseäni niin,
että joku muukin sen tajuaisi!?
21.05.02 KLO 00.01 - PÄIVÄKIRJA TÄSSÄ TALOSSA
Elän elämäni 60:ttä ikävuotta.
Sen pituinen se.
Haluan tavata Ago Künnapin ensi kesänä.
Etsin uutta vuokralaista kahden viikon sisällä.
Ene sammalsi hieman puheessaan
ensimmäisen kerran elämässään - muistini mukaan.
Olimme juoneet hieman viiniä.
Pystymme elämään vielä pari vuotta,
jos myymme K.tien asunnon.
Alan ymmärtää, mitä on vanheneminen.
Olen elänyt viimeiset 10 vuotta erakkona perheeni kanssa.
Minä vanhenen...
10 vuotta sitten en tiennyt, mitä se on.
Nyt tiedän.
Nuoruus on sitä,
että yksilö muuttuu ja ympäristö pysyy.
Vanheneminen on sitä,
että yksilö pysyy ja ympäristö muuttuu.
Siitä ei ikinä seuraa mitään hyvää.
Keiteleen hautausmaan puut kaadettiin - kaikki.
Se oli kuin isku vasten kasvoja.
Nuori ihminen ei voi sitä ikinä tajuta -
ennen kuin vanhana.
Se, että joku huomaa hautausmaan puiden kaadetun,
on vanhenemisen merkki.
Tämä tältä illalta...
08.06.02 klo 01:12
Niin pitkä on aika syntymästä hautaan.
Niin lyhyeltä se tuntuu,
kun kelaa omaa elämäänsä
siitä lähtien, mistä alkaa muistaa
siihen pisteeseen missä on nyt.
Se tuntuu niin tuskaisen lyhyeltä.
Se tuntuu,
kuin kävelisi paikasta toiseen,
täältä tuonne,
eikä enää muistaisi,
ei tunnistaisi lähtö- ja saapumispistettään.
Niin lyhyt on elämä,
niin lyhyt on elämä.
Kahdessakymmenessä vuodessa
kaikki muuttuu kolme kertaa.
Et edes tajua,
montako sukupolvea on ennättänyt kasvaa
sinä aikana kun vanhenit.
Vanheneminen on sivuun jäämistä.
Ei riitä, että sinut tunnetaan.
Jos sinut tunnetaan, merkitsee se,
että aktiivisesti sinulle osoitetaan
olevasi poissa kuvioista.
Juuri siksi katusoittajan huopahattu on se,
mikä sopisi sinulle itsellesi kaikkein parhaiten.
Juhlin 60-vuotis-syntymäpäivääni tähtitaivaan alla
anomani roposet saaneena,
tuntien, että olen sattumalta selvinnyt puhtain paperein,
että saan jonkin eläkettä vastaavan, jotain,
joka auttaa perhettäni selviytymään ensi talven yli.
Ei puhettakaan,
että vanhuuttani kunnioitettaisiin
asiaan kuuluvalla tavalla,
että tietojani arvostettaisiin,
että tietämykseni otettaisiin huomioon.
Meidän osamme on häipyä pois
tai pysyä nurkassa,
jotta uudet sukupolvet saisivat riittävästi tilaa
osoittaa itsensä ruudinkeksijöiksi.
Näin se maailma muuttuu.
Näin minä menen kehdosta hautaan.
Olenko menossa Antero Vipusen vatsaan?
Hyvä kysymys... Minne tahansa.
Mutta tunnen,
kuinka oma ikäpolveni pohtii sitä samaa kysymystä.
Minne kadota sopivalla arvokkuudella?
Astuako Väinönä veneeseen
vaiko asettua vajaan veneen alle?
Minne olemme menossa?
Miksi meitä on niin vähän?
Miksi meidät unohdetaan?
16.11.2002 (Muistokirjoitus Nils-Aslak Valkeapäälle)
Ailu hyvä!... (> Ks. "Ailun muistolle -02")
...
Jää vain tärkein kysymys:
Miten estää ihmisen tekeminen idoliksi
hänen kuoltuaan,
jotta saisi levätä rauhassa?
Hyvästi Ailu.
Lepää rauhassa - minunkin puolestani.
Ilpo
2003:
23.01.03 (Jkl-Kokkola -välillä (n. klo 9 Kaustisella).
Alussa oli sana
Sana oli aika
Aika oli unessa
Uni oli muna (egg)
Muna oli alku (alg)
Alku oli teko (act)
Teko oli kahdentuminen (lpKld. õktõ ’yksi’)
Kahdentuminen oli kahdeksittumista,
sitä että
yksi nähdään kahtena;
Kaksi on yhden ’oktaavi’.
Näin syntyi alkuhirvi (elk) -
kruunupäinen iki-ruuna
yhtäläinen itsensä kanssa -
kuin yksin...
Alussa oli sana (logos)
Sana oli laki (law)
Laki oli luominen
Luomisesta syntyi luoto
(...luotu luotoset alku-merehen...)
Laki oli:
Luominen on kahdentumista -
maan kokoamista
luoduksi luodoksi
Ja yhteen koottu jakautuu kahdeksi,
koska se eroaa yhteen luomattomasta.
Yksi on siis kahdeksantumista
joka on ikuinen ’act’
koska se elää.
Yksi ei ole kaksi
sillä kaksi syntyy vain tappamalla -
halkaisemalla axt-kirveellä.
Jos se uusitaan,
ei koskaan enää synny kahta, vaan neljä.
Se on ikuista kuolemista,
Se on ’kahdettumista’ - kuin ’suomettuminen’
- kelvottomaksi tulemista,
sitä että jokin särkyy kahdeksi.
Mutta niinhän alkumunallekin kävi,
kun se halkesi muruiksi.
Siitä syntyy maailma - moninaisuuden harha,
materia-Paratiisi, se että
Paratiisi on tuolla ja me täällä.
Kun jokin kahdeksittuu,
se tapahtuu siemenestä
Ja siemenestä syntyy aika.
Halkaisemisesta syntyy paikka.
- Aika on feminiininen,
koska sen syli on pehmoista unta,
jossa kaikki muuttuminen on kasvua.
- Paikka on maskuliininen.
koska se erottaa kovalla kädellä.
yhteen sulattamisen sijasta
Se murtaa kaiken kahdeksi-erilleen
ja luo kaipuun - täältä tuonne.
Ajassa kaikki on läsnä.
Tulevaisuuden ja menneisyyden läsnäolo
on aina mukana
jopa ilman pään kääntämistä
eteen ja taakse,
oikealle ja vasemmalle.
Ajassa päivä ja yö muuttuvat toisikseen.
Paikassa elämä katkeaa kuolemaan.
Ne eivät koskaan muutu toisikseen
kuin yö ja päivä, aamu ja ilta.
Tämä on luomisen laki.
23.01.03
Kun jokin lähtee, alkaa pyöriä,
se alkaa elää alkuelämää.
Mutta lopulta se alkaa HELÄÄ
KUIN HELIOS
KUIN HÄLLÄPYÖRÄ HÄMEHESSÄ
HÄMÄRÄSSÄ KUIN VALO PUSSISSA
HÖLMÖLÄN HELL-MÅLAN HELMOISSA
SEN SISÄPIHOILLA AUTIOILLA
JOILLA EI OLE LOPPUA
JOILLA ON VAIN YKSI VIISAUS:
HELÄMÄ-ELOHIM HEL-LAMM-PPUU
EL-LAMB-ENE/BOA - AÑO/BY
JOKA VALAISSEE
KUIN KOINTÄHTÖSEN KARITSALAMPPU
AINA VALO MUKANA
MISSÄ TAHANSA KULKEEKIN
KOSKA SEN KULKU ON SEN VALO,
JOKA VALOITSEE LEIMUTEN JA LOIMUTEN KUIN LUME
LUMISEN METSÄN LUMEVALO MUSTASSA YÖSSÄ.
VAIN PÄIVISIN ILMAN LUNTA
KOSKA MUSTENEE UNEEN
EIKÄ NÄYTÄ ITSEÄÄN
EIKÄ TIETÄ - KUN EI TIEDÄ
[kuka tietää?]
18.03.2004
Niin harvoin näitä sivuja, näitä rivejä
alusta loppuun katson.
Vielä harvemmin sanat oikein yhteen liitettyinä.
Niin harvoin ennättää askeleen jälki jäädä,
jäätyä kovettuneeksi muistoksi.
Niin usein kynän arka viiva jälkiä jättämättä
- kuin peläten omaa esille tuloaan.
Niin arkana uppoutuu muste nykyisin paperia kohti.
Vaikea tietää kaipaavansa,
tietää jäljestä päin,
mitä joskus on kaivannut.
Niin monia esteitä sille,
että jokin jäisi, pysyisi.
On kuin joki pelkäisi jäisiä esteitään -
odottaen kevättä,
sitä että kaikki näkisivät,
kuinka joki sulaa ja vesi virtaa esteettä.
Onko parempi pitää kaikki sisällään
tai elää yli - jälkiä jättämättä?
Kuinka voinkaan onnistua kirjoittamaan turhia sanoja?
Kuinka voisin unohtaa sen,
mitä on tapahtunut ensimmäisen sanan jälkeen?
On liian paljon jälkiä,
jotta ne voisi pyyhkiä pois mielestään
ja palata vuosikymmenien takaiseen
tietämättömyyden, neitseyden tilaan.
Liian paljon jälkiä ympärillä.
Jos olisi vain minä, minuus,
joka kulkisi pitkin ikiomaa ansapolkuaan
vuosikymmenestä toiseen,
ei mikään estäisi merkitsemästä muistiin,
panemasta mieleen asioita,
jotka ilmenevät,
mutta myös katoavat.
On taisteltava
tunteakseen edes omaa minuuttaan
(jatkuvan) muutoksen keskellä.
Ei ennätä miettiä, millaista olisi,
jos kaikki muuttuisi niin hitaasti,
että olisi jäänyt aikaa säilyttää oma minuutensa,
että olisi löytynyt jostain rahtunen aikaa
säilyttää riittävän suuri osa
omaa jäljelle jäänyttä minuuttaan,
että uskaltaisin kirjoittaa,
ilmoittaa julkisesti:
Minä kirjoitin tämän.
En voi enää olla varma,
olenko se minä,
joka tätä kirjoittaa,
kun ei tiedä,
kenen pitäisi muistaa,
kun kukaan ei enää muista,
millainen "minä" oli
kauan aikaa sitten, silloin,
kun ruiskaunokit levittelivät viattomia sinisiä ripsiään,
kun kukaan ei huomannut,
että unohduksen hiekka pöllyää yli leikkikentän
Keneltä kysyisin: Kertoisitko minusta,
kun ei itse muista omaa olemassaoloaan,
kun päivä on haalistanut kaiken sen,
mitä mahdollisesti on tapahtunut
jonka päällä on leima "Hyväksytty tapahtuneeksi".
Kun ei muista, tapahtuiko.
Ja jos tapahtui, niin milloin, missä.
Eikä ainakaan muista,
oliko sillä jotain ymmärrettävää merkitystä.
Sillä tärkeimmät tapahtumat ovat juuri ne,
joita ei muista
kun ei ole ymmärtänyt
ja siksi ei ole voinut käsitellä niitä,
jotta ne lakkaisivat vaikuttamasta
tiedottomasti, yhä edelleen,
niin kuin ei muista ihmisen kasvoja
- keskittyessään jo muistamaan seuraavat kasvot,
jotka unohtuvat keskittymisen prosessiin.
Kun tapahtuu se,
mistä ei tiedä mitään muuta kuin sen,
että se ei ollut sitä mihin keskittyi
toivoen sen tapahtuvaksi.
...
Tänä varjoisana talviyönä
Helsingistä palatessani
muistelen eilisiltaista konserttia,
Armas Launiksen "Aslak Hættaa".
Enkä ymmärrä rahtuakaan siitä,
mitä tuo tapahtuma mahdollisesti merkitsee minulle
ja tulevalle ajattelulleni.
En tiedä siitä mitään.
Olen ymmällä,
koska en kokenut tuota tapahtumaa
erityisen merkittävänä.
Kuitenkin on aavistus,
että olen taas jossain käännekohdassa
pohtimassa sitä, millaista on,
millaista on elää sivullisena,
juoda huomaamatta kahvikuppinsa huoltoaseman baarissa,
vaikka saman päivän aamuna on soitettu
Kautokeinon sanomalehdestä
ja kysytty mielipidettäni Aslak Hætasta
ja saatu samalla terveisiä Mattis Hætalta,
joka on velkaa...
Eikä sekään oikeastaan ole niin tärkeää,
kun muistaa yhteiset kokemukset, sen,
mitä olen saanut hetkistä niiden ihmisten parissa.
Miksi kirjoitan tätä tyhjänpäiväistä yön täytettä?
Osoittaakseniko itselleni että osaan kirjoittaa
ja yrittääkseni muistaa,
millaista se oli ennen sitä,
kun lakkasin osaamasta?
Millaista olikaan aika
jolloin luulin osaavani,
tai kun luulin oppivani osaamaan
verrattuna tähän nykyiseen tilaani,
kun tiedän, etten osaa,
mutta kirjoitan kuitenkin.
Pitäisikö kirjoittaa niin kauan,
että alan itsekin ymmärtää,
että voisi olla luopumisen aika,
että voisi olla aika,
jolloin lapsikin jo tajuaa
mennä nukkumaan
vielä kirjoittamatonta unta.
28.03.05 ["Minä muistan mennyttä aikaa"]
Kaukana on eletty elämä.
Kaukana ystävät, kaukana muistot,
joita turhaan yrität tavoittaa
vanhuuden haurastamilla sormillasi.
Vapisten nouset ylämäkilatua.
Sukset lipsuvat, jaloista puuttuu voima.
Edes menneen elämän miljoonat kokemukset
eivät auta sinua tuntemaan,
että olisit jotenkin kypsynyt tähän vaiheeseen.
On vain muistojen kitkerä pyykkinaru-helminauha -
kyynelistä koostuva,
vaiko niistä harhapoluista,
joista osaa nimitit "kokemuksiksi"
ja joiden luulit auttavan
näillä ja näitä seuraavilla askeleilla,
joita hapuillen kokeilet varovasti
yrittäessäsi elää odottaen jo 70. ikävuottasi.
On kauhistavaa nähdä,
kuinka vuosikymmenet ovat juosseet ohitsesi
ilman mitään merkkiä siitä,
että olisit jotain oppinut.
Ainoa mikä on kirkasta ja selvää
on se, miten rakastuit liian nuorena
ja miten se muuttui kaaokseksi.
...
Miten saisin takaisin puhtauden,
joka hallitsi elämääni 40 vuotta sitten?
Ystäväni ovat joko kadonneet tai alkoholisoituneet.
Elän avioliitossa,
jossa eri arvomaailmat vierastavat toisiaan.
Tilapäislohdutuksena on jokin Kaj Chydeniuksen muistokonsertti,
jossa varovasti kosketellaan nuoruusmiehuuteni 70-lukua,
jolloin kaikki vielä oli toisin.
Silloin olin jo unohtanut nuoruuteni.
Kuvittelin että haaveeni voitaisiin projisoida
vielä syntymättömiin sydämiin...
Miten muistelen mennyttä aikaa'?
On monia ihmisiä,
joiden kanssa haluaisin istua saunan kuistilla kesäyössä,
katsella tyyntä järvenpintaa ja muistella menneitä,
sitä miten olimme nuoria
ja miten täynnä olimme luottamusta siihen,
että maailma voisi olla toisinkin,
kuin mitä se on nyt.
Muisteloiden sijasta koen oman lohduttomuuteni siitä,
ettei maailma pysty olemaan toisin
kuin miten se nyt on.
Miten mielelläni kirjoittaisin
kuin vuosikymmeniä sitten
tilittäessäni tuntojani
Kuubassa, Armeniassa, Intiassa, Gruusiassa, Saksassa...
Miten mielelläni kertaisin niitä onnentuntojani,
jotka seurasivat minua
matkoillani uuteen ja tuntemattomaan.
Miten mielelläni kertoisin niistä oivalluksista,
jolloin tajusin ottaneeni pelkkiä virheaskeleita
elämänpuron kapealla ylityspuomilla.
Muistot eivät oloani helpota
näinä yön avuttomina hetkinä.
Kukaan ei auta,
että kykenisin palauttamaan ajatuksen lennon,
mikä helpotti oloani noina vuosina
kaikkialla siellä, aina silloin,
kun muistin loppumattomalta tuntuvan yksinäisyyteni,
yksinäisyyteni suomeksi,
kaikilla kielillä.
Nyt minulla on perhe,
joten sellainen yksinäisyys on mahdoton käsite.
Miten on mahdollista,
että kuitenkin olen edelleen yksinäinen?
On se mahdollista,
sillä tänä yönä,
tämän pöydän ääressä muistan taas sen,
sellaisena niin kuin se oli
monia vuosikymmeniä sitten,
mutta paljon paremmalla käsialalla kirjoitettuna,
paremmin muotoiltuna,
paremmin sävellettynä.
Minä olen lopussa.
Olen lähestymässä loppuani,
koska en enää kykene kirjoittamaan selkeästi edes sitä,
mikä minua vaivaa.
Minua vaivaa kuolemanväsymys.
Minua vaivaa kykenemättömyys
kirjoittaa pois, ulos sitä,
mikä minua vaivaa.
Minua vaivaa kykenemättömyys kirjoittaa siitä,
mikä minua vaivaa!
En kykene enää kirjaamaan edes sitä,
mikä minua vaivaa.
Eikö tämä siltä näytä!?.
...
Mitä on elämä - näistä näkökulmista?
Kirjoittaisin sen runoksi,
jos ymmärtäisin (kaiken),
mutta enhän minä ole oppinut elämästä
vielä yhtään mitään.
Elin kuolinliina siteenä silmilläni läpi elämän.
Nyt kuolen siis sokkona.
Kuolen täysin oppimattomana siitä,
mitä minun tehtäväkseni annettiin.
Onko tämä testamentti?
Ei, koska en vielä ole ymmärtänyt,
miten kuolla pois.
Pitäisi opetella kuolemista.
Pitäisi ymmärtää,
ja pitäisi kirjoittaa mieluummin selvin päin.
Ja jos ei kykene,
pitäisi kirjoittaa
- edes joskus -
(Lisäys 23.3.2011: siitä, voisiko tuon käärinliinan poistaa silmiäni varjostamasta omana kuolinhetkenäni,
että vihdoin näkisin ja ymmärtäisin.)
20.04.05 klo 03:16
Onko kevät kirjoittamisen aikaa?
Onko kirjoittamiselle aikaa?
Onko oikean kirjoittamisen aika laulurastaan rinnalla,
vasta silloin,
kun päivä alkaa kurkottautua illan puoleen,
kun peipon laulu on sammunut
vai vasta silloin,
kun aamu alkaa hamuta päivän ojentuvaa, auttavaa kättä,
kun peipponen ei vielä ole aloittanut aamuviserrystään
eikä metsokaan vielä liiku
- ja jos liikkuisikin, ei se vielä näkyisi,
koska yö ei ole vielä vetänyt uutimiaan ylös,
eikä valkeus ole vielä aloittanut
äänetöntä kellonsoittoaan.
Milloin on aika tehdä tätä - tässä?
Silloinko, kun mitään ei vielä näy,
vai silloin kun mitään ei vielä näy -
paitsi oman mielen himmeästi valaisema alue,
jota kukaan tuskin kykenisi väittämään todelliseksi?
Miten erottaa mielen valo virvatulista
ja tunnistaa nouseva aurinko?
Miten erottaa se valo,
jonka kuoleman läheisyys sallii ihmisen aistia
siitä valosta,
joka piilee vielä tilapäisesti horisontin takana
ja joka tulee esille omana aikanaan,
välittämättä siitä,
onko mieli vielä valaistunut,
vai eikö vielä ole,
tai joka nousee hämärtyneen kuusikon ylle
omalla vaihtelevalla ajallaan,
täydellisen välinpitämättömänä siitä,
onko kuolema ennättänyt koskettaa kaikkia,
vai vain joitakin
elämästään palautumattomasti irrottautuneita yksilöitä.
Miksi tästä puuttuu tasapaino?
Onko oikein,
että päivännousun ei tarvitse välittää
sitä havainnoivien vastaanottajien
omasta sisäisestä mielenvalosta?
Tai onko edes oikein asettaa tällaista kysymystä?
Päivännousu - jota vielä ei ole tullut -
hallitsee siis meitä jollain tavalla,
koska on yläpuolellamme,
hallitsemiemme rajojen ulkopuolella,
vaikka elää vasta muistinvaraisissa odotuksissamme.
Päivää me aamulla kumarramme.
Päivänvalo vetää valoverhonsa
salahämyisten ajatustemme ylle.
Mikään ei jää kätkemättä.
Se mitä yöllä olet ajatellut,
ei elä kirkkaassa päivänvalossa,
vaan haihtuu valon muodostamaan pimeyteen,
valopeitteeseen, valohuntuun.
Et voi erottaa pimeyttä vielä pimeämmästä.
Vain yöllä saat aavistuksen siitä,
että jos yö jatkuisi riittävän pitkään,
niin ajatuksetkin saattaisivat parhaimmillaan
alkaa poikia, siementää,
kylvää yön ydintä selkäsi taakse,
sinne missä on voima ja rohkeus
nähdä sysimustaan pimeyteen,
tehdä pimeys näkyväksi sanan kameralle,
valmistaa pimeydelle hämärällä himmennetty tie,
toimia airueena,
joka ilmoittaa juhlallisesti:
Kumartakaa!
Pimeys on silloin hetken kuluttu näillä main,
tässä valtakunnassa -
hetken kuluttua,
kun päivä laskee mailleen,
tai vielä hetki, tovi ennen
kuin uusi päivä heiluttaa valon lassoaan
harhailevien ajatusten yllä.
Nouse päivä! Laske päivä! ["Sunrise, sunset..."]
Minun elämäni
ei ole nousujen eikä laskujen kahleissa.
Voin nousta kun päivä laskee
- yhtä hyvin kuin voin laskea,
milloin päivän pitäisi nousta.
Tässä kohden on se erehdyksen
pieni inhimillinen mahdollisuus,
ettei päivä nousekaan silloin,
kun minä olen laskenut maata,
vaan laskee silloin,
kun minä vasta alan nousta.
Jos nousen joskus,
tapahtuu se joskus - yhtä hyvin -
päivänlaskun aikaan,
kuin että laskisin levolle
vähän ennen päivännousua,
niin kuin juuri nyt on tapahtumassa.
Totean siis oman elämäni olevan vaiheessa,
joka ei vielä oikein erota
nousun ja laskun välistä ei-kenenkään-maata.
Jos maailma olisikin toinen,
olisin juuri äsken kirjoittanut kuolematonta runoutta.
Mutta kun maailma on tämä
- miksi sitä luulen ja arvelen -
on täysin mahdollista,
että oma elämäni
vain purkautuu (vaatimattomasti) tätä kautta
ymmärtämättä että tämä on vain varjojen leikkiä,
että todellinen todellisuus on siellä,
jota nyt luulen unen maailmaksi.
Ehkä todellisuus määrittelee itsensä enemmistön päätökseksi.
Ehkei olekaan todellisuutta
verrattuna ei-todelliseen,
niin kuin ei ole taidetta
verrattuna ei-taiteeseen.
On vain se yksi todellisuus,
joka - vain silloin kun se käy kaupaksi -
on niin suosittua,
että se kelpaa jopa vientitavaraksi,
jonka käyvästä laadusta kaikki ovat yhtä mieltä -
kuin lumottuina.
Voisiko olla,
että todellisuus ei olekaan sitä,
mitä luulin,
vaan se,
mikä saa eniten kannattajien puoltoääniä.
Olenko siis todellisuuden eri tyyppien suhteen
väliinputoaja
samoin kuin musiikin tekijänä?
Mistä olen perinyt
tämän vuosikymmeniä kestävän halun,
jolla ei ole loppua,
vaikka ei oikein tiedä edes kohdettaan?
Mistä on tämä halu nousta siivilleen -
kerta toisensa jälkeen epäonnistuen?
Sitä yrittää nousta lentoon kuin ankanpoikanen,
joka luulee itseään joutseneksi heti syntyessään,
vaikka epäonnistunut yritys ei johdu siitä,
ettei vielä kykene.
vaan siitä,
ettei enää kykene.
Miten tavoittaisin tämän halun,
joka ei vanhene minun laillani,
minun kanssani,
vaan joka ei ymmärrä omaa ikäänsä.
Ei ymmärrä sitä, että vanhenee.
Ymmärtää vain sen,
että on jäänyt kesken
ja tavoittelee sokeana tyhjää.
On jotain,
joka odottaa korjaamistaan.
On lukematon joukko
toisistaan tietämättömiä ihmisiä,
jotka pohtivat keskeneräisyyttään tietämättä,
ovatko liian nuoria vai liian vanhoja
kasvamaan, tavoittelemaan.
Kykenemättömyys ei ole sitä,
että ei kykene.
Kykenemättömyys on sitä,
ettei tajua kykenemättömyyttään,
koska ei tiedä,
onko vielä liian kykenemätön,
vai onko enää...
yhtään mihinkään.
Miten erotan pimeyden sen perusteella,
onko se valon lakkaamista
vai sitä, että valo ei vielä ole tullut?
Tätä asiaa on mahdollista pohtia vain silloin,
kun valo on poissa.
Ei sitä sovi miettiä kirkkaassa päivänvalossa.
Ihmisten nähden.
Niin monia lupaavia merkkejä siitä,
että elämä voisikin olla jatkamisen arvoista.
Niin monia merkkejä samalla,
että itse asiassa elämä on jo ohi.
Muun maailman silmissä
minun elämäni on jo ohi, ohitettu.
Jotta elämä jatkuisi,
on luotettava vain omaan uskooni siitä,
että elämäni on menossa
juuri samoin kuin ennenkin.
En kirjoittaisi tätä tähän,
ellei olisi tiettyä turvallisuuden tunnetta sitä,
että Enellä ja minulla on perhe, lapset,
jotka pitävät meidät hengissä,
motivoiden elämänhalumme.
Minut pitää hengissä tieto,
että rakastaessani lapsiani
minulla on ainakin yksi päämäärä, tavoite,
joka ylittää omat toiveeni itsestäni
"tulevaisuudenlupauksena".
Se mitä kirjoitan tähän
ei saisi olla tärkeämpää kuin se,
mitä teen lapsilleni,
miten toimin heidän kanssaan.
Se miten toimin lopulta
ei ansaitse tulla kirjatuksi tämän kalenterin sivuille.
Sillä suhteeni niihin kaikkiin lapsiini
on alle kaiken arvostelun.
Eivät ne suhteet mahdu
almanakkaan muistomerkeiksi.
Olen kuin oma isäni, joka on poissa,
koska kuoli jo ennen syntymääni.
Lasteni sijasta minä raukka mietin,
mikä on ajatuksen lentämisen aerodynamiikka.
On tämä niin surkeaa,
ettei tähän enää voi mitään lisätä,
koska enemmän pieleen
ei elämän ole enää mahdollista edetä.
Olen valmis,
koska mitään ei ole enää huononnettavissa.
Kuin gnostikko
todettuaan olevansa valmis Paratiisin iloihin,
sillä myös kaikki pahatkin teot
on jo tehty.
25.09.05 klo 03:18 aamuyöstä - Järvenpäässä 21.-24.9. ugriseminaarin jälkeen