VELHO-PÄIVÄKIRJA I 90-
[VELHO-PÄIVÄKIRJA I 30.5.90 - 6.9.98]
VELHO-TRILOGIA
(Päiväkirja- ja kalenterimerkinnät)
[IS: 24.11.2013: Varsinkin vuodesta 1998 lähtien on nähtävissä selvä luottamuspula osapuolten kesken koskien taloudellisia asioita. Se johti laajoihin kirjallisiin muistioihin, mutta myös kaikkien mahdollisten koukkujen ennakointiin erityisesti taloudellisten saatavien ollessa kyseessä. Tässä yhteydessä eivät näy ne kitkuisetkin keskustelut joita käytiin erityisesti Käärme-produktion suunnittelun yhteydessä. Toivottavasti ohessa olevat valikoidut otteet päiväkirjoistani eivät anna liian yksipuolista kuvaa tapahtumien kulusta. Oma mittani ilmeisesti täyttyi vuosia jatkuneesta maksusaatavien epävarmuudesta yhdistyneenä systemaattiseen säveltäjän roolin mitätöimiseen - ainakin syrjimiseen verrattuna tuon ajan yleisesti vallitsevaan käytäntöön tiedotuksessa. Koko draama huipentui lopulta 2001 siihen, että televisioinnin kaatuminen sysättiin (...tahon juoksupojan tai bulvaanin toimesta?) loppukaronkassa säveltäjän "rahanhimon" syyksi. (Huomiota olisi mielestäni ansainnut ainakin yhden neuvottelijaosapuolen fyysinen epävarmuus esim. muistaa nimestäni se, miten liityn tähän asiaan, kun eräänä kesäaamuna 2011 jouduin soittamaan hänelle muistuttaakseni, että tekijöidenkin kanssa olisi vihdoin tehtävä jonkinlainen sopimus.) Tuota karonkkatapahtumaa on monen paikallisen kuorolaisen toimesta sittemmin pyydetty anteeksi, koska monet ymmärsivät, että hyökkäys oli ...tahon nimettömänä toimeenpanema jotta huomion keskipiste siirtyisi pisteestä A pisteeseen B. Toisaalta - ohjaajan sanoilla - tämä kaikki oli yleisten kokemusten perusteella ennakoitavissa jo vuosia ennen kuin kukaan osasi sitä edes aavistella.
Tapahtunut on tapahtunutta ja jokainen tekijä menee vuorollaan hautaan tietoisena omista tekemisistään, joten asia on siltä osin kunnossa. Jotain prosessista on vielä kesken, koska Uuttu-Kallen 70-vuotispäivien yhteydessä 2013 - Keijon ja Kai-Jussin kanssa - en tavannut yhtäkään oopperayhdistyksen tuolloista johto-henkilöä enkä huomannut, että Kalle olisi saanut em. taholta edes onnittelukorttia. Voin tietysti olla tässä asiassa väärässä. Yhden ainoan Velho-produktion hallituksessa aivan alusta saakka mukana olleen kuorolaisen Pentti H:n tapasin ilokseni siellä.]
30.5.90 Johannes Seppälän kutsukirje Äkäslompoloon neuvotteluihin 6.6.90.
6.6.90 Keskiviikkona läksimme Enen kanssa Tromsøn saamelaismusiikki-kongressiin. Oulusta otimme kyytiin Niina Lavosen Petroskoista...
26.06.90 ...Olemme olleet Seinäjoella, Kaustisella, Kolarissa...
[17.4.2012: Äkäslompolossa (jossa yövyimme) sovimme I kerran suullisesti Velho-oopperan tekemisestä.]
27.08.90 - 28.08.90 klo 00:47 - Äkäslompolo
Minä taas olen liikutetussa tilassa
kolmen snapsin, ison tuopin,
poronkäristyksen ja monopolin jälkeen.
- Olen täällä suunnittelemassa Velho-oopperaa. Tämä projekti julkistetaan huomenna.
28.8.90 - Velho-oopperan sävellyssopimus Äkäslompolossa. > 31.12.90
28.08.90 (illalla)
Oopperahanke on julkistettu.
Kävimme tänään seitakivellä
ja Pakasaivolla.
Kolmenkymmenen metrin läpimittainen ympyräaalto
lammen pinnassa,
kun se iso rautu kävi tervehtimässä.
Kolme valkeaa poroa
[katsomassa meitä]
(joita yleensä on yksi tuhannesta).
17.2.91 Hankasalmi, Katariinan kamari. Kaarina Uusitalo - illan emäntä
"Talvi-illan juhla" (mm. Pirjo Paavalniemi)
04.03.91 - Tallinnan linja-autoasemalla.
- Velho-oopperan sävellys on alkutekijöissään.
25.03.91 - Jälleen Georg Otsilla matkalla Tallinnaan.
Sävellystyöt ovat pahasti kesken - eivät siis vielä alkaneetkaan, mutta aikaakin on vielä reilusti.
15.4.91 - Velho-ooppera ei ole vielä edes alullaan.
19.06.91 - keskiviikko. Tallinkilla tulossa Helsingin satamaan.
- Velho-ooppera ei ole edes alussa.
07.08.91 Udeget-matkan anti?
- Materiaali (myös Novosibirskissa kopioitu) tulee varmasti antamaan hyvän kuvan jakuuttien, hanti-mansien ja udegien kulttuureista. Odotan pääseväni kuuntelemaan noita nauhoja. Ehkä siellä on myös ratkaisu Velho-oopperaan.
10.8.91 klo 16 Espoon Kulttuurikeskus - Pohjantahti & Pirjo Paavalniemi
< Outi Markkanen: Kotka - Kettu - Käärmepukuinen mies
[18.5.2013: Eräässä esityksessä oli mukana Pirjo Paavalniemi, joka pyysi Pohjantahtia improvisoimaan taustaesiintymisen pukuineen ja tansseineen hänen kettutanssinsa taustalle. Tämä siis oli II tapaaminen Pirjon kanssa, joka sittemmin tuli Velho-trilogian apuohjaajaksi ja koreografiksi. Esiintyminen taisi myös olla yksi viimeisiä Pohjantahdin konserttiesiintymisiä.]
27.08.91 ... ja minä yritän säveltää Velho-oopperaa, joka on kuin tervan juontia. En meinaa päästä alkuun.
12. – 15.9.91 Velho-suunnittelukokous Kolarissa, Äkäslompolossa.
Ala-asteella I harjoitukset 14.9. klo 15-20.
7-8.11.91 Ensimmäiset stemmat Kolariin.
13.11.91 - Leif Carlsonin luennolla arabialaisesta musiikista. ...sävellän siinä ohessa Velho-oopperaa ja teen muita kotitöitä...
1992:
4.-5.1.92 Kolari (Ala-aste): 14-20 + 12-18 (suunnittelu + harj?)
3.-5.4. 92 Kolarin I Velho-harjoitusmatka
> 25.7.92 Ilpon 50-vuotispäivät Keiteleellä (jossa Velho-porukka vieraina)
25.7.92 jälkeen (käsikirjoitus) "Terveisin ja kiittäen" - Uuttu-Kalle
Oi laihat kuuset Lapinmaan
jokin teissä lumoaa...
Jos oksain alle viedä saan
korpin mustan sieluni
kätkeä halvan lauluni...
27.-30.8.92 Kolarin kuoroharjoitukset + Äkäslompolon suunnittelua (esityspaikka)
26.-27.9.92 Kolarin harjoitukset (Annukka Hirvasvuopio & Jaakko Gauriloff) (12 t.)
K: 21.-22.11.92 Kolari; Velhon I osan läpimeno (Loitsut, Jumalat, Seidat) (2 x 6 t.)
- Mukana myös Pirjo Paavalniemi
(koreografi, apul.ohjaaja, äiti Katariinan kamarin pitäjä Hankasalmella)
1993:
9.-10.1.93 Velho-harjoitukset Kolarissa/Kittilän hallissa.
3.-4.4.93 Velho-harjoitukset Muonion ammattikoululla
14.-16.5.93 Velho-harjoitukset Kolarissa (Bändi I kerran)
6.-7.6. 93 Velho-harjoitukset Lapissa?
10.07.93 - "Velho" etenee. Nyt on tietysti kesäloma, mutta kuulemma se on periaatteessa loppuunmyyty. Eräs kuorolaisista tutki kättäni keväällä... Sanoi Velhon tulevan kuuluisaksi, mutta ei vielä tämän kuoron voimin vaan myöhemmin.
20-30.8.93 Velho-periodi Ylläksellä: 21.8. klo 12 harj., 23.8. Kari Hakala tulee.
26.8.94. I näytäntö (kenraali)
27.8. Velho - ooppera (1h 40’ ) Äkäslompolossa Ylläksellä
7.9.93 J-P:n kirjeestä Vellamolle ja Matille:
"Hei mummu. Olipa komia esitys se Velho-ooppera ja oli niin hirveästi väkeä, että en nähnyt sinua kuin etäältä. Onpa ihme, että Hesari ei julkaissut isompaa artikkelia siitä oopperasta. Kyllä Pohjoisessa on taikaa... JiiPee.
K: 21-22.1.94 Velho Messuhallissa Hesassa (Jäi suunnitelmaksi.)
21.3.94 (Kirje Kolarista Markus Koivuniemeltä:) "Tässä olisi lehtileikkeistä kopioita ja libretto. Seppälän Johannes ajatteli, että jos näitä voisi antaa presidentti Ahtisaarelle kun käyt tapaamassa häntä." & >
" Ilpo - Olet menossa Tamminiemeen. Kiitos jos voit toimittaa kutsun presidentille. terv. Hilja" [Liimatainen Velho-toimikunnasta].
> K: 25.3.94 Pres. Ahtisaaren kutsu Mäntyniemessä pidettävään Count Basie -big bandin konserttiin.
K: 16.-17. 4.94 Velho-harjoitukset Muonion Jerisjärvellä klo 16 (su klo 10 Kolarissa?).
Pekka T. mukana 15.4. autooni.
24.04.1994 - I had a telephone call with Uuttu-Kalle. He told, that we have some knowledge, that the others don't have. So we compose together the next opera "Riekko".
K: 9.5.94 Alkavalla viikolla (19) Riekon [sävellystyön] I ennakkomaksu.
K: 20.-22.5.94 Kittilä - yläaste (Keminsuun Nuorisoseura?) - Velho-harjoitukset
K: 15. - 28.8.94 Velho-periodi:
22.8. Lehdistö Kaltiossa Ylläskodalla + pääharjoitus
23.8. Kenraali, 24.8. Ensi-ilta, 25. - 28.8. esitykset (klo 20.30).
26.8.94 pe Tarkista perjantain "Äiti-Maa" - kuorolla hyvät volyymivaihtelut!
26.8.94 pe Kolarin kunta - Kutsu: Kiittäen jälleen nautittavasta Velho-esityksestä ja työstä kuntamme esille tuomisessa Kolarin kunta kutsuu Teidät tänään perjantaina näytöksen jälkeen Ylläksen Lomaan yhteiselle illalliselle, Tervetuloa! Ruokailun jälkeen mahdollisuus saunomiseen.
28.09.94 klo 00.15. Kesä on mennyt. Niin vähän kirjoittamista, koska eläminen vie kaiken ajan... Elokuun kaksi ekaa viikkoa Kuolassa kenttätyömatkalla Enen ja toisten kanssa. Sitten kaksi viikkoa Velho-oopperaa ja nyt kaksi suurta sävellystilausta: Riekko ja Tulinuoli.
23.11.94 - Jyväskylä - Uskomatonta! Maanantaina viime viikolla [14.11.] viimeinen Riekon teemaidea paperille ja nyt keskiviikkona viimeinen Tulinuolen teemaidea paperille [> Ks. 1994-96 Tulinuoli].
14.12.94 - Jälleen Jyväskylässä töissä... Perhe on Põltsamaalla, jossa ehkä vietämme joulun. Riekon ja Tulinuolen teemat suurin piirtein selvillä ja elämä suht.koht. raiteillaan.
K: 20.-22.1.94 Velho-harjoitukset: illanvietto 20.1. Ylläskaltiossa,
21.1. klo 10 harjoitukset ja 22.1 paluu J:kylään.
1995:
K: 26.-29.1.95 Tornio (Tulinuoli) (475 km); 27.1. klo 8.30 aamupalaveri > 28.5.95
27.5.95 la? Tomilta kirje:
...mutta tärkein siis oli se että en voi ottaa osaa Velhoon tänä vuonna. Marialla alkaa koulu tänä syksynä ja se on sen verran tärkeä juttu että sitä ei keskeytetä neljän päivän jälkeen. Yksin en myöskään lähde mihinkään, haluan olla lasteni parissa joka päivä.
Seuraajaksi voin suositella Kari Kääriäistä, jolla on kaikki edellytykset sopia nimenomaan tuohon produktioon. Soittaa settiä + kehärumpua hyvin + muita perkussioita ja on tottunut sekatahtilajisoittoon. Hän tulee myös mielellään. Suosittelen... No niin, kuulemisiin. Insallah. Tomi
31.05.95 Umpikujassa töiden kanssa. (Riekko-ooppera + Tulinuoli?)
26.07.1995 - Tulinuoli on periaatteessa tehty. Riekon orkestrointi alullaan... Mutta nyt tappelen tietokoneohjelmien kanssa. Energia menee musiikin tekemiseen.
15.8.95 - Fennougristikongressi päättyi tänään ja Ene matkusti eestiläisten kanssa bussilla Eestiin. On rätti olo. Puhelimet soivat ja pitäisi saada Riekon demokasetti (Keijo) Kupiaiselle tämän kuun loppuun mennessä. Virtaranta kiitteli ihmisille avuliaisuuttani. Lupasin nuotintaa hänen karjalaisitkujaan lisää. Pakko nyt aloittaa Riekon kanssa. Kari Hakala tulee huomenna tänne ja sitten torstaina [17.8.] lähdemme Äkäslompoloon.
K: 18.8.95 Velho-harjoitukset alkavat (klo 18-22). 19-20.8. sama juttu.
K: 22.8. oli TV-1 kuvaamassa (oliko päivällä koululaiskenraali klo 15?)
23.8. Lapin Kansa klo 15 sekä kenraaliharjoitus illalla.
25.8. oli K. V. II kerran Velhoa katsomassa tuttavansa kanssa.
Näytöksiä myös 26-27.8. (la-su). Mukana ainakin Jack Rueter Virosta.
26.8.95 la Kutsu: Arvoisa Velholainen
LA 26.08.1995 N. KLO 23.00
KOLARIN KUNTA tarjoaa Velho-Ooppera -tapahtuman johdosta ILLALLISEN YLLÄKSEN LOMASSA
MENU: Savuporolautanen + rieska - Uunilohi + valkoviinikastike
Kahvi + konjakki - Juomat: maito, vesi, kotikalja
Tervetuloa!
Heimo Liikamaa kunnanjohtaja
31.8.95 Luoteis-Lappi s. 3: Velholle Lapin taidetoimikunnan palkinto
Uuttu on aloittanut myös Käärmeen sanoitustyöt, mutta kiirettä sillä ei vielä ole. Käärme olisi tarkoitus päästää luikertelemaan Velhoniemessä vasta vuonna 1999.
Kaikkien velholaisten unelmana on vuodeksi 2002 kaavailtu trilogia, jossa halukkailla olisi mahdollisuus nähdä kaikki kolme oopperaa kuukauden sisällä.
K: 1.9. - 3.9.95 Velhon esityksiä iltaisin (II viikonvaihde)
K: 1.10.95 Kolari-Äkäslompolo - Riekko-kokous
02.10.95 Jätin Riekon viimeiset partituurit Äkäslompolossa lauantaina (30.09.95). Itkien liikutuksesta. Itku alkoi jo autossa Tornion ja Kolarin välillä kuunnellessani "Voi minun karhuni" demoversiota kasetilta. Kolme ekaa laulua työstin loppukuntoon jo perjantaina ajaessani autolla Jyväskylä-Tornio -väliä.
- Velho oli menestys. Noin 7000 ihmistä. Näin purolla joutsenen noin neljän metrin päästä, kun se lähti pää jalkojen välissä hiipimään pakoon mätäsuomia pitkin.
- Siitä lähtien olen säveltänyt Riekkoa, viikon Eestissä ja viikon täällä Jyväskylässä. Tulinuoli on jo lähes valmis (~ 50 min.). Riekko on jo nyt 1h 50 min, mikä tekee noin 200 partituurisivua.
K: 27.-28.10.95 Tornio - loput Tulinuolen kuoronuotit.
K: 28.-29.10.95 Kolari - Riekko-harjoitukset su klo 14.
K: 10.-12.11.95 Äkäslompolossa Riekko-harjoitukset.
20.11.95 klo 03:25 - Uuttu-Kalle luki puhelimessa tänään tekemänsä Ajan hymnin. Sanoin, että sen sävellettyäni lopetan säveltämisen. Olen jatkuvasti Riekon kimpussa ja nukun vain noin kuusi tuntia yössä. Tämä - puoli neljältä yöllä - on tavallisin nukkumaanmeno-aikani. Teen elämäni parasta sävellystä kahden "K":n (Kalevala, Karhunpeijaiset) rinnalle.
23.11.1995 klo 01 yöllä. Harvinaisen aikainen nukkumaanmenoaika. Aloitin tekemään Pirkan sisääntuloa, mutta väsymys yllätti. Kuinka loppuun voimani imetään, ennen kuin san Riekon valmiiksi? Solistit ja ohjaajat soittelevat ja kyselevät stemmoja sekä kasetteja. Olen tosi lirissä. Huomenna yliopistolla viimeinen saamen musiikin luento. Perhe... Ei erossa olon syynä pitäisi olla se, että miehen on tehtävä työtä.
24.11.95 Klo 07.56 - Miten jonkin tahtilajin iskut täyttyvät jollain muun numeroisella tahtilajilla? Esim. 2:3: 3/4: I-tauko-I / tauko-I-tauko// -jakso tulee täyteen kahden ¾ -tahdin aikana 1-3-2 -järjestyksessä, mutta 3:2 ei toimi ollenkaan 2/4: I-/-I/--/. Tai toimii, mutta aina on mukana yksi tyhjä tahti. Mitä tämä tarkoittaa? 7/4: /1876/5432/... 7 tarvitsee 8 kierrosta täyttääkseen tilan.???
30.11.95 klo 03:00 - Riekko I on valmis! Kamaa on 1,4 megatavua ja oikeaan ranteeseen on tulossa jännetuppitulehdus, ellen anna sen rauhoittua hiiren käsittelystä. Viikonloppuna Eestiin, josta olen ollut pois yli kolme viikkoa.
1996:
K: 11.-14.1.96 Tornio - Tulinuoli-harjoitukset. Bändi I kerran mukana.
K: 25.-28.1.96 Riekko-harjoitukset Kolarin NS-talolla. Levillä 27-28.1.
- Kalle Fält mukana.
K: 12.2.96 - 25.2.96 Tulinuoli-periodi Torniossa.
K: 21.2.96 Tulinuoli (Tornion 375-v. juhla) ~ 1h (kantaesitys)
K: 1.-3.3.96 Muonio; Riekko-harjoitukset
01.04.1996 - Ps. Olen kiinni Kuolan projektissa ja tulostan lisää Riekon stemmoja.
K: 2.5. - 5.5.96 Riekon bändiharjoitukset Jyväskylässä.
K: 23.-26.5.96 Kolari-Kittilä: Riekko I:n läpimeno bändin kanssa.
- Oliko kotakuoro jo mukana? Pirkkalaiskohtauksen läpikäynti.
27.05.96 klo 02:50 - Saavuin juuri Kolarista Riekon ensimmäisistä kuoro- ja bändiharjoituksista. Hirvittävän raskaita työpäiviä. Olen aivan rätti. Puolet musiikista toimii jo nyt ja toinen puoli... pari tärkeintä numeroa (Riekon höyhen, Karhun laulu, Outo venhe) olivat täysin alkutekijöissään. Itkua ja kiroilua... Itku syntyy siitä, että osa musiikista toimii jo nyt niin vaikuttavasti, että mielenliikutus saa vallan. Eikä kyse ole pelkästään minusta. Toisetkin itkevät. On vähän sanaton olo: Aurinkoporo, Ajan joiku, Yksi on linnuista suurin, Siemen, Viimeinen uhraus, Neitsyen laulu... Ja tietysti lentoonlähdöt: Isä Pierra ja Tunturin takkaa - Valta.
- Edelleen sanaton Riekosta. Jotkut soittajatkin vetistelevät. Mitä sen lisäksi voi enää sanoa. Olin täysin avuton tunnetilani takia Ajan joiun läpimenon jälkeen. Tiedän nyt, että olen kyennyt purkamaan itseäni musiikin kautta. Ja se sanoma välittyy. Johannes Seppälä sanoi, ettei Älä vie -laulun läpi selviä ilman kyyneleitä. Jollekin toiselle se on Neitsyyden menetys.
- En tiedä, mikä tehtävä minulle on lopulta annettu. Olen päättänyt tehdä työni, ennen kuin edes tiedän, mikä se on.
- Karhunpeijaisia tehdessäni en vielä tajunnut. Riekon kohdalla tajuan... Sitä varten piti uhrata saamelaisuuden epäjumala. Tajuan tämän kaiken niin, että muutkin tajuavat - tietämättä mitä ovat tajunneet. Minä tiedän, mutta en pysty vielä välittämään niin pitkälle.
7.7. - 17.7. 96 Kuola-expeditio (Lovozero, Teriberka, Joona, Salla)
6.8.96 Jyväskylä - Palasin [Virosta] valmistautumaan Riekkoon.
13.08.96 - Ylihuomenna, oikeastaan huomenna - lähden RIEKON harjoituksiin. Avaamaan uutta tuntematonta ovea elämässäni. Viimeisten 10 vuoden aikana olen oppinut ainakin vähän nöyrtymään. Toivottavasti uudet aukeavat ovet opettavat sitä lisää. Kohti ymmärtämistä...
K: 14.8.96 Riekko-majoitus Ylläs-Light'in kahteen mökkiin.
15.8. Riekko-solistit klo 13 & klo 17 iltaharj.
16.8. klo 17 iltaharj. + 17.8. harj. + iltaharj.
18.8. harjoitus, 19-20.8. ei merkintöjä, 21.8. Lähtö - Äkäslompolo (?)
22.8. Riekko-solistit + klo 17 yht.harj. bändin kanssa (päivisin Keijo-palaverit)
23.8. iltaharj., 24.8. bändi 8-14 harj. + 15-20 yl.harj. + klo 22 läpimeno
25.8. vapaa, 26-27.8. (?), 28.8. Kenraaliharjoitus illalla, 29.8. Ene tuli,
30.8. Lehdistö Ylläskaltiossa, Riekon ensi-ilta Velhoniemessä klo 22.
31.8. & 1.9. Riekon esitykset.
K: 6-7-8.9. Riekon esityksiä.
15.08.96 klo 00:50 Lähden aamulla Riekon harjoituksiin. Kolme viikkoa ennen kuin näen lapsia. Eneä näen jo sitä ennen.
25. - 26.08.96 Sunnuntai-maanantai
...Sen jälkeen tulevat Riekon valmisteluasiat. Siitä on tulossa jotain merkittävää. On kunnia saada olla mukana tällaisen teoksen valmistumisprosessissa. Bändissä on innostunut henki ja saamme osamme suoritettua hyvin. Jos vain saamme toiseksi viimeisen numeron 'Riekon höyhenen' kuntoon. Työpäivät ovat 12-16 tuntisia, jos kaiken pohdiskelun ottaa mukaan. Tänä iltana katsoimme Keijon videon ensimmäisestä iltaläpimenosta. Lopputulos tulee olemaan vaikuttava.
Ps. Velhon käännytys on vielä kesken.
27.08.96 Tiistai klo 03:55 Kuunnellut eilisillan Riekon ja löytänyt sydämen kaikkien suorituksesta!
- Välillä itken, välillä nauran. En kykene ymmärtämään, miksi ihmiset ottavat tämän jutun niin sydämestä. Miten he voivat tajuta sen, mitä minä olen tajunnut. Jotenkin se välittyy ja he tekevät kaiken täydestä sydämestään!!! Niin kuin minä olen tehnyt sen heille!
- Olen sanaton siitä hehkusta, mikä kasettinauhalta käy ilmi. Me olemme jollain tavalla yhtä - soittajat, laulajat, tanssijat ja ohjaajat - kaikki! Ja se kuuluu nauhalta!
- Miten se on mahdollista? Ymmärtävätkö he minua? Ymmärtävätkö he itseään? Tämä on annettu lahjaksi...
28.08.96 Kenraaliharjoituksen aamu.
06. - 07.09.96 - yöllä. Toinen viikonvaihde Riekkoa menossa. Jorma Hynninen kävi väliajalla kiittelemässä. Täydet katsomot joka ilta. Pääsemme luultavasti 10 000:een katsojaan tänä kesänä. On sanoin kuvaamaton tunne tästä monen vuoden uurastuksesta. On käsittämätöntä, miten kaikki on loksahtanut paikoilleen. Tänä iltana kävivät revontulet tervehtimässä esityksen jälkeen.
- Enen kanssa näimme viikolla kaksi joutsenta, raudun tuikin Pakasaivossa, riekon kuusen oksalla Varkaankurussa, yhden haukan ja useita korppeja.
- Musiikkia on kehuttu maasta taivaaseen. Keskisuomalainen kirjoitti Riekon kuuluvan suomalaisen oopperan ylimpään kärkeen. Hesari ei tietenkään puhunut sanallakaan koko asiasta - lukuun ottamatta viikkoliitteen ennakolta tehtyä kolmen sivun juttua Uuttu-Kallesta ja muista. Kalle kertoi minulle nauhalle Käärmeen juonen.
- On tämä eräänlainen elämän kulminaatiopiste. Toivottavasti saan apurahan tuleville vuosille, että voisin jatkaa Käärmeen tekemistä samalla painolla. Jotenkin elämä nyt tarjoaa palkintojaan pitkän uurastuksen jälkeen. Olen oppinut nöyryyttä...
1997:
16.4.97 Teatterin tiedotuskeskus - Osaisitteko auttaa... Olen suomalainen... ja muutin tänne Yhdysvaltojen Minnesotaan... Pyytäisinkin nyt apuanne eli tietoja ainakin kahdesta teoksesta:
1) Karhuooppera (esitetty kesäisin Virroilla)
2) Velho-ooppera (?), jota on esitetty Äkäslompolossa.
Valitettavasti minulla ei ole tarkempia tietoja ko. teoksista. Haluaisin saada tietoja esitysoikeuksista sekä mistä voi tilata materiaalin tutustumista varten. (partituureja, levytyksiä...) ja mihin hintaan.
Vaivannäöstänne kiittäen ja hyvää kevättä toivoen,
Eeva Savolainen St. Paul, Minnesota
25.4.97 klo 03.12 - Sain viime viikolla puhelun Minnesotasta. Eeva Savolainen soitti ja sanoi erään amerikkalaisrouvan nähneen Velhon. He haluaisivat tehdä sen amerikansuomalaisin voimin siellä.
- Nuotinnan Kuolan aarteita ja odottelen lisensiaatintyön valmistumista sekä Käärmeen säveltämisen aloitusta.
9.6.97 - Uuttu-Kalle on saanut Käärmeen I osan tekstin valmiiksi.
14.8.97 Ensimmäiset Riekkoharjoitukset takanapäin... Riekkokuoron Närhi [hoitaessaan lihaskipuani] painoi minut selästä kuusi kertaa kapealla penkillä keuhkot tyhjiksi ja seurauksena oli kipu rinnassa / kyljessä oikealla puolen. Se ei ole helpottanut lähes viikkoon. Pelkään jopa, että kylkiluu murtui siinä yhteydessä.
17.8.97 klo 02.10 - Tänään tuomarina sahan soiton SM-kilpailuissa Vesannolla... ja keskiviikkona [20.8.?] Riekon harjoituksiin.
30.8.97 lauantai - Riekon ensi-ilta oli. Noin yli 1000 ihmistä. Vieraina Lapin kansanedustajat, Doris Laine, R. Ennekari (kenraalissa keskiviikkona) ja Kaija V. ystävättärensä kanssa. Kunta tarjosi yöllä illallisen. Soitto ja esitys paremmat kuin koskaan.... Riekon ensi-ilta oli tähänastisista paras esitys.
[10.7.2013: La 30.8.97 Valtin säveltaidetoimikunnan edustajat Gustav Djupsjöbacka ja Satu Angervo kutsuvieraina näytännössä > Sjöbackan internet-artikkeli]
Arvoisa Velholainen
KOLARIN KUNTA tarjoaa Riekko-ooppera -tapahtuman johdosta LA 30.08.1997 N. KLO 01.00
ILLALLISEN YLLÄKSEN LOMASSA Perjantaisen oopperaesityksen jälkeen
MENU:
Graavilohisaalatti + rieska
Härkää talon tapaan + valkosipuliperunat
Kahvi + konjakki tai minttukahvi
juomat: maito, vesi, kotikalja
Tervetuloa!
Heimo Liikamaa
kunnanjohtaja
13.9.97 - Pahan olon päiväkirja - Kirjoitettu Riekon jälkeisissä tunnelmissa kello 01.45... Põltsamaalla).
Date: Tue, 21 Oct 1997
From: Ilpo Saastamoinen
Subject: Käärme
Hei Velho-ooppera ry. c/o Ulla!
Kiitos viime kesästä ja hienoista Riekon esityksistä!
Minulta pyydettiin tekemään ehdotus Käärmeen sävellysprosessista. Aikataulukko olisi mielestäni sellainen, että yritän hahmotella sävellyksen teemat ja rakenteen kuluvan talven + ensi kesän aikana demokasetiksi niin, että Keijo ja Pirjo voisivat aloittaa oman suunnittelutyönsä musiikin pohjalta osin ehkä jo kesän aikana mutta viimeistään elokuussa Riekon ja Velhon yhteydessä.
Kuorostemmoja alkaisin toimittamaan välittömästi syyskuusta lähtien pitkin talvea, joten kuoro voisi harjoitella oman osansa kuntoon kevätkauden 1999 päättymiseen mennessä. Yhtyesovitukset teen lopullisesti valmiiksi kesän 1999 aikana. Joskus loppukeväästä 1999 tarvitsemme yhden yhteisharjoituksen siten, että bändi soittaa osuutensa ikään kuin pianoversiosta niiltä osin kuin yhtyestemmat eivät vielä ole valmiit. Yhtyeellä tulee olla kuitenkin mahdollisuus - esim. Jyväskylässä tai Helsingissä käydä teos läpi ENNEN tätä yhteisharjoitusta Kolarissa.
Sain vuoden säveltäjäapurahan, joten voin tulla vastaan palkkion osalta. Koska vuosi ei riitä tämän koko prosessin loppuun viemiseen, ehdottaisin kokonaistyöstä nuotteineen ja sovituksineen mk..., josta puolet maksetaan 1998 tammikuussa ja loput kaikkien nuottien valmistuttua (yhtyestemmat viimeisinä). Korostan sitä, että Riekon tekeminen vei minulta pikemminkin kaksi vuotta kuin yhden vuoden ja muut työt ovat ikään kuin kadonneet, joten jäljelle on jäänyt vain tämä produktio. Omaa konserttitoimintaani voin suunnitella vasta Käärmeen tekemisen jälkeen.
Ennen kantaesitystä yhtyeelle tulee varata yksi ylimääräinen päivä sävellyksen lopulliseen harjoitteluun paikan päällä ENNEN kuin yhteisharjoitukset kuoron kanssa alkavat elokuussa 1999.Tämä tarkoittaa sitä, että jos yht.harj. alkaa esim. perjantaina, on bändin saavuttava jo keskiviikkona sound checkiä ym. varten, jolloin torstai on käytettävissä teoksen läpikäymiseen - mieluummin kotakuoron kanssa yhdessä. Tämä siksi, että meillä on jatkuvasti ollut yksi päivä liian vähän aikaa orkesterin harjoittamiselle ts. ei yhtään kokonaista päivää.
Sitten vielä yksi asia. Sovin suullisesti jonkun kanssa, että tänä vuonna ei saisi toistua tekijänoikeuskorvauksien maksatus seuraavalle vuodelle. Tänä vuonna sen voisi edelleen maksaa kahdessa erässä, mutta suullisen puheen perusteella odotin ainakin osakorvausta syyskuun loppuun mennessä. On jotenkin noloa anella ko. korvauksen maksattamista. Voisiko asialle tehdä jotain? Koska vuodelta 1996 minulle osittain maksettiin vasta kuluvan vuoden alussa, olen kuitenkin valmis hyväksymään saman toimenpiteen verotuksellisista syistä tänäkin vuonna, so. että loppuerä maksettaisiin tammikuun aikana, jolloin se tulisi vasta 1998 verotukseeni ja tasoittaisi tätä vuotta, jolle nyt on kertymässä kahden vuoden tekijänoikeusmaksut. Vaikkapa siis mk... lokakuun loppuun mennessä?
Vielä levyttämisistä tms. toimenpiteistä. Haluaisin toimikunnan kannan mahdollisista suunnitelmista näiden juttujen taltioimiseen ja monistamiseen jollain menetelmällä. Se liittyy mm. kysymyksiin, mitä soittajien työsopimuksien tulisi sisältää, so. tulisiko niissä olla maininta palkkioon kuuluvasta äänittämis- tai/ja kuvanauhoittamis-oikeuksista ja millä hinnalla.
On jollain tavalla pääoman tuhlausta, ellei katsojilla ole mahdollisuutta ostaa dokumenttia ainakin kuulemastaan paikan päällä. Näinä vuosina olisimme ehkä voineet myydä jopa tuhansia CD-levyjä - joka tapauksessa pienimmilläänkin omien kulujen peittymiseen saakka.
Nämä kysymykset vaatisivat taloudellisten osatekijöiden ennakkoselvittelyjen lisäksi yhteispalaverin, jossa asiasta tehtäisiin ainakin pitkän tähtäyksen suunnitelma.
Date: Thu, 30 Oct 1997
From: Ilpo Saastamoinen
Hei Ulla!
Hyväksyn sävellyspalkkion mutta en aikataulua. Jos te haluatte laulusarjan, voin tehdä laulun kerrallaan kuorolle niin, että se voi aloittaa vaikka ensi viikolla. Mutta jos haluatte oopperan, niin ilmoittamani aikataulu on suunnilleen se, jossa kykenen sen tekemään. Perusteluna on se, että minun on sävellettävä raamit ensin KOKO teokselle, jotta voin nähdä osien välisten suhteiden toimivuuden. Tilanteeni on vähän sama kuin teidänkin: takki on ollut tyhjä koko syksyn. Olen saanut suurin piirtein Kuola-projektini loppuun ja nyt minulla on yliopistolta pieni apuraha tehdäkseni loppuun myös lisensiaatintyöni saamelaismusiikista - lähinnä marraskuun aikana.
Jos luoja suo, pystyn toimittamaan osan materiaalia kevään kuluessa - laulu kerrallaan, mutta en voi taata koko ensimmäisen osan valmistumista toivomassanne aikataulussa. Ymmärrätte hyvin, että I osan lähettäminen teille tammikuussa -98 on täysin mahdoton ajatus [so. kahden kuukauden kuluttua kirjeestä]. En haluaisi pilata sarjan viimeistä osaa sen tähden, että se olisi hutaistava kuin päivän kertakäyttöiskelmä, joka unohtuu mielestä jo ennen kuin sen on kunnolla oppinutkaan.
Neuvotellaan!
Terveisin: Ilpo
1998:
10.1.98 la klo 20:21
Riekko-kirje Samulilta:
Hei! Sain pari päivää sitten valmiiksi Riekko-oopperan editoinnin... mutta vielä on jäljellä lopullisen beta-nauhan koostaminen beta-editointiyksikössä. Mikäli kaikki menee hyvin, kone vain pyytää kulloinkin tarvitsemansa numeroidun kasetin ja tekee valmiin ohjelman... Valmiista beta-master -nauhasta voin sitten tehdä VHS-kopioita.
Riekon kokonaiskesto (n. 2 h 5 min) aiheuttaa kuitenkin erään ongelman: pisin mahdollinen beta-nauha
on vain 90 minuuttia pitkä, minkä vuoksi joudun jakamaan jutun väliajan kohdalta kahdelle eri
nauhalle. VHS-kopioita tehdessä nämä kaksi osaa joudutaan jälleen editoimaan yhteen, mikä tekee
kopioinnin vähän hankalammaksi, mutta liitos tulee tietysti olemaan täysin huomaamaton.
......
Riekon editoiminen oli hauskaa puuhaa ja suurimmaksi osaksi aika helppoa. Vaikuttaa uskomattomalta
saada leikattua kahden tunnin juttu vain kahdessa viikossa, mutta syynä on tietysti se, että ratkaiseva työ
tuli tehtyä jo kuvaustilanteessa, ja eri harjoitusten materiaalin yhdisteleminen oli leikkausvaiheessa
äänisynkan vuoksi useimmiten mahdotonta.
Muutamien ongelmakohtien kanssa kamppailin kuitenkin kauan, ja etenkin "Minä olen herra" -biisin
kohdalla päädyin lopulta aika erikoiseen ratkaisuun. Sekä kuva että musiikki koostuvat kahden
viimeisen harjoituksen parhaista osista siten, että biisi alkaa edellisen harjoituksen kuvalla ja musiikilla
ja - mieskuoron laulettua "mikäs vika on meän jumalissa, joita isämme ovat palvelheet iät ja ajat?" -
jatkuu tauosta eteenpäin kenraaliharjoituksen musiikilla. Kuva on leikkautunut jo aiemmin
kenraaliharjoituksen kuvaksi. Mielestäni musiikin tempo ei muutu ja liitoksen huomaa ainoastaan siltä
osin, että musiikkiin tulee äkkiä lisää potkua ja saundiin jykevyyttä - mikä toisaalta taas tuntuu sopivan
juuri siihen kohtaan biisiä.
Tätä kohtaa on hyvin vaikea selittää sanoin, joten mikäli tämänkaltainen ratkaisu tuntuu epäilyttävältä
tai inhottavalta (minkä voin kyllä ymmärtää), minulla on Avidista VHS-nauhalle siirretty varmuuskopio
koko jutusta, josta tuotakin kohtaa voi tietysti tarkastella ja kuulostella.
Kopion kuvanlaatu on tosin erittäin huono, mutta ääni kelvollinen. En uskalla kuitenkaan lähteä
tekemään beta-masteria ennen kuin olen kuullut sinun kommenttisi tähän asiaan.
Muilta osin olen käyttänyt videossa lähes kokonaan kenraaliharjoituksen musiikkia. Ainoastaan biisit
"Juksakka", "Pierran uni" ja "Tuli tyttö" ovat kenraaliharjoitusta edeltäneestä harjoituksesta. Taitaa olla niin, että "Pierran uni" ja "Tuli tyttö" ovat musiikin osalta vähän parempia kenraaliharjoituksessa, mutta niiden kuvamateriaali on kenraalissa niin kelvotonta, että päätin useiden editointiyritysten jälkeen
rohkeasti käyttää kokonaisuudessaan edellisen harjoituksen kuvaaja musiikkia.
Vielä äänenlaadusta: Niitä lyhyitä katkoksia, joista mainitsin, ei olekaan kenraali-harjoitusnauhassa
lainkaan. Esitystilanteessa ilmenneistä kierroista ei kuitenkaan nyt käytettävissä olevin konstein ole
päässyt eroon, ja joitakin muita pieniä häiriöitä myös paikoin esiintyy - nekin saattavat olla peräisin jo
esityksen äänentoistosta. Joka tapauksessa aion käyttää alkuperäistä ääntä, enkä tarvitsekaan sitä
DAT-nauhaa. Täytyy vain toivoa, että nyt beta-nauhalla oleva ääni (ja kuva) säilyvät kopioinneissa mahdollisimman hyvinä.
Kuulumisiin tai kirjoittelemisiin - ja
Hyvää uutta vuotta toivottaen
Samuli
17.01.98 - Käärmeen alku: Kuin ison parkkilaivan sumusireeni iltasumussa. Toistuu 3-5 kertaa eri pituisten taukojen kanssa. Mahd. valaita - ehkä kaikkein alimpana. Siihen liittyy shamaanirumpu ja kuiskaukset (säpinä).
11.05.1998 - Lisensiaatintyöni tarkastuspäivä. klo 23.00
On siis yksi vaihe ohi. Mutta miten tästä eteenpäin? Vain säveltämällä Käärme.
K: 11.5. > Velho-trilogia. Oliko 15-17.5. kokoontuminen Kolarissa?
13.05.98 - Luulen, että Käärmeen I osan teemat ovat nyt selvillä. Monet laulut on sävelletty kahteen kertaan, joten eiköhän sieltä löydy aineksia oopperalle. Olen surutta soveltanut vanhoja pöytälaatikkolaulujani parempaan käyttöön.
17.06.98 - Kuukausi on vierähtänyt Käärmeen kimpussa. Koko teos on jo raakileena käsissäni (so. koneella). Ajan hymni on auki, koska minulla on kolme eri versiota samasta tekstistä. En vielä ole osannut päättää, mitä niistä rupean tosissani työstämään.
Mutta kokonaisuus on jo näkyvissä. On huonoja paikkoja, mutta on jotain hyvääkin, kunhan vain selvitän loppulaulun hyvään kuntoon. Teksti on ollut niin haasteellinen, etten ole suoraan kelpuuttanut yhtäkään kolmesta mahdollisuudesta sen arvoiseksi.
- Eräs vaiva on molempien käsien ranteet, jotka ovat kipeytyneet tauottomasta kirjoittamisesta. Toinen kysymys on alkava tinnitys. Vasen korvani on alkanut soimaan inhottavalla tavalla kimeää ylä-ääntä. Saankohan kuunnella sitä lopun elämääni?
(V:20.4.2011: tinnitys jatkuu, mutta on siedettävissä rajoissa = 2013).
- Käärme teetättää töitä vielä koko kesän. mutta aion mennä juhannukseksi Kainuuseen kalalle, jotta saisin kesän tuntumaan myös omaan sieluuni.
- Yritän nyt työstää ensimmäisen kuuntelukelpoisen version Käärmeestä, jotta Keijo Kupiainen voisi alkaa viimeistellä omaa osuuttaan - ohjausta.
- Keskittyminen on ollut kohtalaista. Teemat jauhavat päässä yötä päivää. Põltsamaalla on ollut hyvä nukkua puutalossa ikkuna auki. En yleensä herää öisin lainkaan - ehkä joskus kuuden maissa aamukusella. Jyväskylässä lisurin loppu-vaiheessa jalkani turposivat nilkoista päivän kääntyessä iltaa kohti. Nyt se riesa on poistunut. Fyysinen kuntoni on kuitenkin nolla. Ovat nämä vuodet repineet minusta kaikki mehut irti. Vielä kun jaksan pakertaa Käärmeen loppuun, pidän pitkän loman. Sen olen ansainnut tämän vuosikymmenen lopuksi.
[22.4.2011 pitkäperjantai klo 9.52: Loma on jatkunut tähän saakka ja ilmeisesti jatkuu elämäni loppuun saakka.]
- Lisurista ei ole kuulunut mitään jatkokommentteja. Ennustukset ovat ainoa vihje siitä, että jotain vielä joskus tapahtuu. En vaivaa sillä päätäni, sillä Paratiisin käärme pitää saada hoidettua pois tieltä. Ja Ajan hymni. Se on tekstiltään Eino Leinon Väinämöisen laulun luokkaa. Sävellyksestä en vain koskaan saa yhtä hyvää.
28.06.98 klo 02:00 Kohta käärmeen I osa toiseen kertaan tehtynä.
01.07.1998 klo 03:40 On kaunis kesäaamu - 15C lämpöä. Aurinko hohtaa jossain taivaanrannan takana, ja linnut laulavat täyttä päätä. Mietin, avaisinko tietokoneen ja alkaisinko jatkaa sävellystyötä. Kyllähän nukkumaan ehtii päivälläkin. Vasen korva soi ja jalat ja sormet ovat turvoksissa. Ensimmäiset kutiavat itikanpistot metsäpolulla, jota myöten olen kävellyt syömässä 3-4 km:n päässä (Prisman ravintolassa) joka toinen päivä.
- Olenko tekemässä tiliä elämästäni? Käärme alkaa vähitellen näyttää paremmalta kuin aluksi uskoin.
03.07.98 ~ klo 03:10 Sain Ajan hymnin III version kuntoon. Se loppuu sub-matalaan h-säveleen (h-mollissa). Lopuksi - erittäin pitkä - huokaus!!!
20.07.98 - Tulin perjantaina Suomeen (tiistaina-keskiviikkona Eestiin) ja ajoin Keijo Kupiaisen luo Kesälahdelle luovuttamaan Käärmeen lead sheetin (125 sivua kolmerivistä nuottitekstiä ~ 2h 1min!). Kuuntelimme ja lauloimme sen yöllä läpi ja aamuseitsemältä suoraan kalalle Puruvedelle (22.4.2011 vieläkin puolijurrissa armenialaisen konjakin jälkeen!) Palaute oli niin hyvä, että jalkani turvotus alkoi välittömästi vähentyä, josta kiitos myös Enen antamalle hoidolle (peltokortteet ja reikihoitoa). Paniikki on siis ohi. Olen luopunut turvotuksenpoistotableteista, koska ne eivät tehonneet.
- Antero Vipunen tehtiin eilen Sumiaisissa.
08.08.98 klo 01:07 Täysikuuyö.
- Käärme on paranneltu toiseen kertaan. Se lienee lähellä lopullista. Velhon pohjat on siirretty tietokoneelle. Saan fonistemmat ulos Jyväskylässä. Nyt on lauantaiaamu ja maanantaina lähdemme Jyväskylään. Nastahammas on irtoamassa. Käärmeestä on kuitenkin tulossa hyvä. Muistelen Tawaststjernaa...
- Olen varma, että Käärmeestä sittenkin tulee jotain. Uuttu-Kalle on nero:
Velho: Oli maa + Maan laulu ihmiselle.
Riekko: Aurinkoporo + Yksi on linnuista suurin,
Käärme: Riekon aika (?) + Ajan hymni.
Se tarkoittaa: TILA - ELÄMÄ - AIKA. Ajan ja tilan avioliitto tuottaa elämän. Tai sitten: Elämä liittää ajan ja tilan toisiinsa so. se on pyhä henki, joka naittaa Äiti-maan ja Isä-ajan...
- Käärmeestä tulee hyvä. Se on Velhon kaksoisolento. Ei kanna itse itseään musiikkina, mutta kuitenkin siinä on jotain. Velhon sävellyssuhteet ovat naiivit ja teemat enimmäkseen lapsellisia, mutta siinäkin on jotain. Tietysti muutamat melodia, mutta sen lisäksi jotain puhdasta, mitä ei voi selittää.
- Olenko tulossa terveeksi? Tämä vuosi (viime talvi) on ollut yksi elämäni raskaimpia työn kannalta, mutta se on myös tuottanut tuloksia. Yli 600-sivuinen lisensiaatintyö ja yli 100-sivuinen Käärmeen lead sheet.
(26.8.2012: Lopullinen partituurisivujen määrä 472)
17.8. - 6.9.98 – Velhon (25.8.) ja Riekon (4.9.) esityskausi:
17.8. Äkäslompoloon.
18-19.8. Harjoitukset Pekka Toivasen säestyksellä
20.8. Bändi Velhoniemessä + Kuvaus
23.8. Käärme-palaveri illalla Velhoniemessä
25.8. Velho-kenraali + klo 15 lehdistö
25.08.98 - Velhon keskellä klo 02:22
- Koululaisnäytös ohi. Täyttä paskaa. Kuoro ja bändi eivät ole synkassa keskenään. Mitä siitä sen enempää. Käärme on ihmisten mielissä jo nyt, vaikka musiikki siitä on vasta tulossa. Kaikki narisevat - selän takana.
- Oopperat ovat täynnä intrigejä. Ja kaikki tuntevat olevansa sorrettuja - paitsi Kupiaisen Keijo, jolla on kanttia vaatia ajatustensa toteuttamista [koska tekee lähes ilmaistyötä]. Meillä ei ole bändimiksaajaa. Voin syyttää siitä vain itseäni.
- Flunssa iski päälle eilisiltana. Sade on pahinta koko oopperaproduktion historiassa. Kaikki paikat märkinä. Ja huomenna kenraali. Sekä Käärmeen lehdistötilaisuus.
27.8.98 Velhon ensi-ilta
28.-29.8. Velho-esityksiä.
2.9. Riekon kenraali
4.-5.9. Riekko-esityksiä
05.09.98 noin puoli neljä aamulla.
- Riekon ensi-ilta on ohi. Yli tuhat katsojaa mutta eräs huonoimpia iltojamme. Koko aika on mennyt äänentoisto-ongelmien kimpussa... On todella ollut huono päivä. Velho ei ollut sen parempi... Päällimmäisenä on huoli äänentoistosta.
- Tänä iltana vieraina ministereiden avustajia, viikko sitten Helsingin kaupungin ja Merita-pankin johto Velhoa seuraamassa. Huominen lauantai (Riekko) ja sunnuntai (Velho) ovat lähes loppuunmyytyjä - noin 1300 lippua molempiin ennakkoon.
- Bändi on loistava ja kotakuoro paras tähänastisista. Lapset sairaina ja minä sain ensi kerran nukuttua yli puolenpäivän.
...Mikä helvetin onnen vuosi tämä on? Lisuri on tehty ja Käärme sävelletty???
6.9.98 Velho-esitys
[Jatkuu osassa VELHO-PÄIVÄKIRJA II 98-]
9.9.98 Muistio Riekosta: Muistio Velho-ooppera ry:n johtokunnalle.